Skocz do zawartości

Ranking

Popularna zawartość

Zawartość, która uzyskała najwyższe oceny od 24.04.2018 uwzględniając wszystkie działy

  1. Przedstaw się nam! Napisz kilka słów o sobie, czym jeździsz, skąd jesteś itp. Po napisaniu posta powitalnego, otrzymasz dostęp do całej zawartości forum Klub Audi PL... Po otrzymaniu dostępu do forum, pochwal się koniecznie czym jeździsz! Możesz to zrobić w tym dziale: Pochwal się swoim Audi!
    14 punktów
  2. Dla wszystkich posiadaczy Audi Q5, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF: Instrukcja_obsługi_Audi_Q5.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    11 punktów
  3. Dla wszystkich posiadaczy Audi Q5 FY, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj. Instrukcja obsługi Audi Q5 FY.pdf
    8 punktów
  4. Dla wszystkich posiadaczy Audi A6 C8, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj. Instrukcja obsługi Audi A6 C8.pdf
    5 punktów
  5. Dla wszystkich posiadaczy Audi Q3, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF: Instrukcja_obsługi_Audi_Q3.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    4 punkty
  6. Dla wszystkich posiadaczy Audi A6 C6, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C6_część_1.PDF Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C6_część_2.PDF Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    3 punkty
  7. Dla wszystkich posiadaczy Audi A6 C5, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_1_66.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_66_131.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_131_196.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_196_261.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_261_326.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A6_C5_str_326_399.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    3 punkty
  8. 3 punkty
  9. Dla wszystkich posiadaczy Audi A3 8V, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF: Instrukcja obsługi Audi A3 8V.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    2 punkty
  10. Co to jest karta CD? A może chodzi o kartę SD? Co do formatów plików obsługiwanych przez MMI:
    2 punkty
  11. http://www.spalacz.pl/olej-i-jego-spalanie-w-silniku-audi-20-tfsi
    2 punkty
  12. W mojej Q5 też trzeszczała panorama. Mega wkurzające! W akcie desperacji popsikałem wszystkie prowadnice i uszczelki smarem silikonowym w spreju. Nastąpiło znaczne wyciszenie, jest dużo lepiej. Teraz znalazłem taką instrukcję: https://drive.google.com/file/d/1fCkxir9rpF1UVS_cUqJcdwCjV1ez-jYZ/view?usp=sharing
    2 punkty
  13. Dla wszystkich posiadaczy Audi A4 B7, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_1_30.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_31_60.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_61_90.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_91_120.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_121_150.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_151_180.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_181_210.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_211_241.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_242_275.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_276_312.pdf Instrukcja_obslugi_Audi_A4_B7_str_313_345.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    2 punkty
  14. Podpiąć auto pod komputer i sczytać błędy zapisane w sterownikach. Bez tego to jak wróżenie z fusów.
    2 punkty
  15. Sprawdziłam u źródła czyli w serwisie bo nigdzie nie mogłam znaleźć info, dla zainteresowanych ilość jaka wchodzi to 960ml,
    2 punkty
  16. Możesz skorzystać z ETKA on-line. Zerknij na mój post: https://klubaudi.pl/topic/3899-wymiana-zderzaka-tyl/#comment-25811 Ty potrzebujesz manetek, które w swoim opisie posiadają kod PR 8T1, czyli Cruise Control System (CCS) Dla twojego rocznika ETKA pokazuje 2 możliwości: 8K0953502BG 7Y0, Without lane change assistant 7Y1, Lane change assistant 8T1, Cruise control system (CCS) 9Q3, Multi-function display, without on-boardcomputer and check control lub 8K0953502BK 7Y0, Without lane change assistant 7Y1, Lane change assistant 8T1, Cruise control system (CCS) 9Q2, Multi-function display/on-board computer with check control 9Q4, Multi-function display/on-board computer with check control 9Q7, Multi-function display/on-board computer 9Q8, Multi-function display/on-board computer To, które manetki wybrać zależy od tego co tam jeszcze masz na wyposażeniu (patrz pozostałe kody PR). Zanim zaczniesz szukać nowego czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśmy, nr 2 na rysunku wyżej) sprawdź, co siedzi u ciebie. Być może taśmy którą masz nie trzeba będzie wymieniać. Żeby to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy trzeba podłączyć się do auta interfejsem diagnostycznym (VCDS, OBDeleven lub inny) i sprawdzić sterownik numer 16 (16 Steering Column ).
    2 punkty
  17. Sprawdziłem - działa. Żeby to uruchomić trzeba było wprowadzić 3 zmiany w Green Menu (tzw. menu ukrytym, które wcześniej musi być aktywowane za pomocą interfejsu diagnostycznego, np. VCDS) oraz jedną zmianę w kodowaniu w Module Centalnej Elektryki (też za pomocą interfejsu diagnostycznego). Przed zmianami miałem tak jak @Gadon - czyli podświetlenie nóg zapalało się po otwarciu drzwi i gasło powoli po ich zamknięciu lub po uruchomieniu silnika. Podczas jazdy przestrzeń nóg nie była oświetlona, nie można było tego wymusić ręcznie. Po zmianach po uruchomieniu silnika oświetlenie nóg przygasa do poziomu, który możemy sobie ustawić ręcznie na MMI. Moje MMI to wersja 3G+ UWAGA!!! Nieprzemyślane zmiany w zielonym menu mogą doprowadzić nawet do unieruchomienia auta! Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe na skutek zmian w Green Menu! Co dokładnie było zmieniane: Po wywołaniu Green Menu (jednoczesne wciśnięcie przycisków MENU oraz CAR) szukamy pozycji "car" (pokrętłem dżojstika): Naciskając dżojstik wchodzimy głębiej i szukamy pozycji "cardevicelist": Znowu wchodzimy głębiej i szukamy pozycji "Interior light". Dżojstikiem aktywujemy tę opcję (podświetlamy kwadracik na zielono). Cofamy się do poprzedniego poziomu menu i szukamy pozycji "carbusassignment", a wewnątrz niej pozycji "Interior light". Naciskamy dżojstik i pokrętłem zmieniamy wartość na "[CAN KOMFORT] 1/9". Zatwierdzamy zmianę dżojstikiem i znowu wracamy poziom wyżej. Teraz szukamy pozycji "carmenuoperation", a wewnątrz niej "Interior light". Ustawiamy wartość "1" Wracamy na samą górę. Wychodzimy z Green Menu naciskając jednocześnie przyciski BACK oraz CAR Po tych 3 zmianach restartujemy MMI. W moim przypadku to jednoczesne naciśnięcie przycisków MENU + Dżojstik + PrawyGórny Teraz podłączamy do auta interfejs diagnostyczny. Ja używam OBDeleven. Łączymy się z Modułem Centralnej Elektryki (sterownik 09), potem długie kodowanie i wybieramy Bajt 16. W Bajcie 16 zmieniamy Bit 6 z 0 na 1 Zatwierdzamy zmiany, wychodzimy z programu. Ta ostatnia zmiana spowoduje, że w MMI pojawi się nam nowa pozycja w CAR/Systemy Car/Ustawienia samochodu/ W tym miejscu regulujemy natężenie oświetlenia przestrzeni nóg. Tak jak pisałem wcześniej ten przepis działa w przypadku posiadania MMI 3G+
    2 punkty
  18. Czy na manetce od wycieraczek masz od dołu przycisk RESET oraz dodatkowy przycisk z boku ?
    2 punkty
  19. Dla wszystkich posiadaczy Audi A5, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF: Instrukcja_obsługi_Audi_A5.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    2 punkty
  20. Wczoraj mechanik wymieniał u mnie silnik nastawczy klapy wlotu powietrza zewnętrznego - klapa jedna nie otwierała się skutkowało brakiem nadmuchu powietrza szyby parowały i wynik brak ogrzewania. Jest to z moich informacji częsta awaria / słaba jakość / w tych modelach do 2020 r. W serwisie AUDI wymieniają cały układ sterowania - koszt ok. 3,500 zł . Ja u mechanika za silnik nastawczy kupiony w serwisie zapłaciłem 750 zł. plus wymiana . Mechanik twierdził , iż są cztery i po kolei siadają. Kosztowna naprawa - pozdrawiam.
    2 punkty
  21. Witam ponownie ze względu że nikt nie pomógł musiałem sam się wziasc za tą usterkę ponieważ już się normalnie jeździć nie dało powodem w moim przypadku była pierdoła :) poprostu spadł wężyk od zaworka sterowania membrany tej co chyba zmienia długość dolotu czy coś i łapało lewe powietrze odkryłem to przypadkowo bo się tak ułożył wężyk że zaczęło delikatnie gwizdać i syczeć więc założyłem jazda próbna i eureka dla pewność zdjolem wężyk znów jazda próbna i objawy wrocily więc przyczyną był ten wężyk auto jak nowe nie szarpie przy puszczeniu sprzęgła czyli nieszczelność dolotu powoduje szarpanie przy puszczeniu sprzęgła!!!.pozdrawiam
    2 punkty
  22. Od piątku 4 grudnia 2020r. w art. 60 Prawa o ruchu drogowym zaczynają obowiązywać dwa nowe podpunkty. Czyli zabrania się: 3a) umieszczania na pojeździe tablic (tablicy) rejestracyjnych w innym miejscu niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone; 3b) umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic rejestracyjnych, jeżeli pojazd nie posiada zmniejszonych wymiarów miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej; – Badanie techniczne pojazdu, w którym w dużych wnękach będą mniejsze tablice rejestracyjne, zakończy się wynikiem negatywnym. Właściciel pojazdu będzie musiał wnioskować do Wydziału Komunikacji o wydanie prawidłowych tablic rejestracyjnych – powiedział Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. – Myślę, że częściej policja będzie także kontrolowała takie pojazdy na drodze. Do tej pory nie było skutecznego mechanizmu, żeby walczyć z procederem zakładania mniejszych tablic, wtedy gdy nie ma takiej potrzeby. Jak wiadomo, ze względu na mniejszą ilość znaków, tych tablic może brakować tym właścicielom, którzy realnie ich potrzebują, ponieważ rzeczywiście mają mniejsze wnęki na tablice – zauważył szef PSKP. Na załączonym przez ciebie zdjęciu widać, że masz miejsce na dużą tablicę. Z drugiej jednak strony nie ma u ciebie otworów montażowych pod dużą ramkę, więc nie masz jej jak założyć. Czyli mała tablica legalnie (tak myślę).
    2 punkty
  23. Tu masz to opisane po polsku (str. 17): https://klubaudi.pl/... instrukcja obsługi audi a4 b6.../
    2 punkty
  24. To ikona zegara sterowanego radiowo. Jeśli świeci, to znaczy, że zegar w aucie zsynchronizował się z sygnałem radiowym wzorca czasu z Frankfurtu - DCF77. Wszystko jest opisane w instrukcji obsługi auta.
    2 punkty
  25. Dla wszystkich posiadaczy Audi A3 8Y, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF. Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj. Instrukcja obsługi Audi A3 8Y.pdf
    2 punkty
  26. No i zrobione! Sprawdzić numery Do modyfikacji potrzebujemy przełącznika zespolonego (manetki) oraz czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśma) obsługujących tempomat. Po sprawdzeniu w ETKA co potrzebuję, kupiłem na Allegro używany przełącznik o numerze 4G8953502AD. Taśmy nie zmieniałem, bo okazało się, że moja o numerze 8K0953568Q obsługuje tempomat. Pasowałaby też taka o numerze 8K0953568M. Narzędzia - mały wkrętak do zdjęcia airbaga z kierownicy - klucz spline M12 do odkręcenia kierownicy - plastikowy ściągacz tapicerki do zdjęcia górnej osłony kolumny kierownicy - klucz torx T20 do odkręcenia dolnej osłony kolumny kierownicy - klucz torx T30 do odkręcenia manetek - klucz torx T9 do odkręcenia taśmy Demontaż airbaga kierownicy Instrukcja serwisowa w ELSA nakazuje, by przed przystąpieniem do demontażu airbaga zdjąć z akumulatora klemę ujemną przy włączonym zapłonie. Ja byłem leniwy i klemy nie zdejmowałem. Kluczyk pozostaje w stacyjce, żeby nie blokowało kierownicy. U mnie jest okrągły airbag mocowany na stalowe zatrzaski z prętów, nie śruby. Żeby ułatwić sobie dostęp należy przestawić kierownicę maksymalnie do siebie i do dołu. Przekręcamy kierownicę w lewo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost. Następnie za pomocą małego wkrętaka przesuwamy w dół sprężynowy zatrzask, jednocześnie pociągając airbag do siebie. Czynność powtarzamy po przekręceniu kierownicy w prawo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost. Gdy poducha wyskoczy z zaczepów wyciągamy ją delikatnie do siebie. Teraz trzeba odłączyć 2 wtyczki - żółtą i czarną. W żółtej przed odłączeniem należy odbezpieczyć blokadę. Odkładamy poduchę w bezpieczne miejsce. Na tym filmie dokładnie pokazano sposób demontażu "poduchy": https://www.youtube.com/watch?v=elR9OhUTqQQ Po zdjęciu mamy taki oto widok: Demontaż kierownicy Wymontowanie i zamontowanie kierownicy tylko w położeniu środkowym (koła w położeniu do jazdy na wprost). Odkręcamy nakrętkę mocującą kierownicę. Nie mam klucza spline M12, więc użyłem torx T55 (też pasuje). Teraz ważna czynność - zanim zdejmiemy kierownicę, należy zaznaczyć jej położenie na kolumnie kierownicy (np. za pomocą kreski zrobionej pisakiem lub zadrapania wkrętakiem). Gdy będziemy ją zakładać z powrotem, musi trafić dokładnie w to samo miejsce. Po zrobieniu znaku możemy ściągać kierę. Demontaż osłony kolumny kierownicy Ja użyłem plastikowego ściągacza do tapicerki, bo nie chciałem pokaleczyć obudowy, ale może być i wkrętak. Odblokowujemy zaczepy górnej osłony. Trzeba wcisnąć narzędzie w szczelinę pomiędzy osłonami i odblokować zaczepy (lewa i prawa strona). Gdy zaczepy puszczą, wystarczy odchylić osłonę do góry, nie trzeba jej całkowicie demontować. Czas na dolną osłonę. Mocowana jest za pomocą 3 śrub - 2 na górze i 1 od dołu (torx T20). Po zdjęciu widzimy takie coś: Demontaż manetek Zaczynamy od wyciągnięcia 2 wtyczek - żółtej i czarnej. Potem za pomocą torx T30 luzujemy śrubę mocującą (wystarczy parę obrotów). Ściągamy manetki. Przełożenie taśmy Jeśli kupiliśmy manetki razem z odpowiednią taśmą, można pominąć ten krok. Ja przekładałem swoją taśmę na nowe manetki. W tym celu należy najpierw wypiąć 2 białe wtyczki. Następnie odkręcić jedną śrubkę (torx T9) oraz rozpiąć 2 plastikowe zatrzaski (ostrożnie, bo łatwo wyłamać!). Zdejmujemy taśmę i przekładamy ją do nowego zestawu przełączników. Podłączamy 2 białe wtyczki. Oto efekt naszych prac: Montaż nowych manetek, założenie kierownicy Składamy teraz wszystko w kolejności odwrotnej do tego co robiliśmy wcześniej - manetki na kolumnę, dokręcenie śruby mocującej, podłączenie 2 wtyczek (żółta i czarna). Żeby założyć osłonę kolumny kierownicy, w dolnej trzeba wyciąć miejsce na manetkę tempomatu. Z tym zeszło mi się najdłużej, bo chciałem to zrobić dokładnie. Wcześniej zrobiłem szablon z papieru, który przyłożyłem do dolnej osłony i odrysowałem kontur pisakiem. Potem w rękę mini-szlifierka Dremel i wycinanie zaznaczonego kształtu. Wyszło całkiem nieźle (zapomniałem zrobić zdjęcie). Gdy się z tym uporamy, można zakładać obudowę kolumny - najpierw dolną, potem górną. Czas na kierownicę. Przy zakładaniu pamiętamy o zgraniu znaków, które wcześniej zrobiliśmy. Dokręcamy nakrętkę. Kolej na airbag. Przysuwamy go maksymalnie do jego gniazda i podłączamy czarną i żółtą wtyczkę. Czarną trzeba dobrze ułożyć w rowku w kierownicy, a przy żółtej pamiętać o wciśnięciu blokady. Teraz tylko wepchnąć airbag na swoje miejsce tak, by złapały zatrzaski. Kodowanie Nie mam VCDS. Korzystałem z interfejsu OBDeleven. W moim aucie (Q5 8R 2015) zmieniamy ustawienia w 2 miejscach: 01-Engine -> Długie kodowanie -> Bajt 05 -> Bit 5 -> 1 16- Steering Column -> Długie kodowanie -> Bajt 02 -> Bit 2 -> 1 Po tych zmianach podskoczyło mi trochę ciśnienie, bo wyskoczył mi błąd układu kierowniczego oraz ESP. Błąd ESP wystarczyło skasować, natomiast w przypadku układu kierowniczego trzeba było od nowa przyuczyć sterownik do skrajnych położeń czujnika skrętu kierownicy. Wystarczyło przekręcić kierownicę maksymalnie w lewo do oporu, z zegarów rozległo się pojedyncze piknięcie potwierdzające położenie. Potem maksymalny skręt w prawo i znowu pojedyncze piknięcie. Błąd zniknął. Pozostało sprawdzić działanie manetek (kierunkowskazy, światła, wycieraczki, FIS). Na koniec jazda próbna i test tempomatu. Jak widać, wszystko działa!
    2 punkty
  27. Dla wszystkich posiadaczy Audi Q7, zamieszczam polską instrukcję obsługi w formacie PDF: Instrukcja_obsługi_Audi_Q7.pdf Instrukcję mogą pobrać tylko zarejestrowani użytkownicy. Jeżeli nie masz konta, zarejestruj się tutaj.
    2 punkty
  28. Mały update do tematu. Niestety, w moim przypadku problem powrócił. Ostatnio kontrolka EPC zapalała się praktycznie od razu po dodaniu gazu, a w sterowniku silnika pojawiał się błąd P256300. Po dokładnym sprawdzeniu okazało się, że sprawcą problemów jest elektryczny siłownik sterujący zaworem upustowym turbiny: W pierwszym odruchu chciałem od razu zamawiać nowy na wymianę, ale dzisiaj coś mnie naszło i wymontowałem to "ustrojstwo". Sprawdziłem kabelki we wtyczce, czy aby któryś nie jest uszkodzony - wszystkie są OK. Piny we wtyczce oraz w samym siłowniku przepłukałem preparatem do styków elektrycznych KONTAKT GOLD 2000. Potem ponowny montaż i ustawienie cięgna za pomocą interfejsu OBDeleven. Odrobinkę je skróciłem w stosunku do tego co było przed wymontowaniem. Po złożeniu wszystkiego do kupy jazda próbna. I tu banan na gębie, bo błąd i kontrolka już się nie pokazały mimo, że piłowałem silnik ostro. Dopóki siłownik działa prawidłowo, to wstrzymuję się z zakupem nowego. Zobaczymy jak długo...
    2 punkty
  29. Zderzaka nie trzeba zdejmować ,a nawet zdjęcie nic nie daje .Jak byś chciał szczegóły jak wymontować lampę to pisz
    2 punkty
  30. 1. występowało kilka modułów: 2. być może nie trzeba wyciągać całej lampy: 3. patrz wyżej 4. patrz wyżej
    2 punkty
  31. Według ETKA czujnik NOx 80A907807B był stosowany w twoim aucie (Audi A4 TDI 2016) do 13.11.2017
    2 punkty
  32. Jeżeli jeszcze Cię to interesuje to mam (niewielkie jeszcze) doświadczenia z tym pojazdem a dokładnie to model Audi Q5 55 TFSI E Quatro . Kupiłem go trzy miesiące temu i zrobiłem niewielki przebieg. Dwa ładowania do pełna. Dynamika jazdy jest obłędna 364 konie pod maska w modzie hybrydowym zwija asfalt za pojazdem. Co do ekonomi to musisz poczekac nie jezdzilem nim tak dlugo by sie wypowiedziec w 100% pewnie, ale ok 2,5 litra po miescie na hybrydzie, na samym elektryku ok 45/50km zasiegu no i tu trzeba by to przeliczyć raczej na koszty (cena zuzytego prądu i paliwa). Ładowanie to 2,5h z całkowicie pustego na ładowarce i 6h z gniazdka w domu. Na samym paliwie powinien miec od ok 6,5 do 10 litrow (wiadomo styl i warunki). Komfort jazdy: hmm... jak wsiadam do niego to micha mi sie cieszy od ucha do ucha POLECAM ! Wady: znalazlem jedną jak na razie - brak kola zapasowego, ma tylko zestaw naprawczy i też trochę mniejszy bagażnik od wersji normalnej ale czy to wada ? Pozdrawiam
    2 punkty
  33. przyczyn może być kilka np. końcówka drążka kierowniczego - stacja diagnostyczna powinna pomóc znaleźć przyczynę ale to zależy czy komuś będzie się chciało szukać ewidentnie jakaś guma wyzionęła ducha i zaczyna coś stukać/pukać
    2 punkty
  34. Cześć! Chciałem Wam zaprezentować rozwiązanie usprawniające działanie systemu MMI 2G High w moim Audi. Dodałem w nim obsługę m.in. Android Auto, Mirroringu obrazu z telefonu, systemu multimedialnego KODI, odczytywania danych ze złącza diagnostycznego OBD-II, zestawu głośnomówiącego, odtwarzacza plików muzycznych i innych ciekawych funkcji. System oparty jest na mini-komputerze Raspberry Pi i aplikacji OpenAuto Pro. Samochód to Audi A8 D3, rok 2005, z systemem MMI 2G High na pokładzie. Podobne zmiany można wykonać również w Audi A5, Audi A6, Audi Q7 - wszystkich, które są wyposażone w system MMI 2G High. Moje Audi nie jest wyposażone w fabryczny tuner telewizyjny i złącze F-BAS, więc pierwszą rzeczą do zrobienia było wpięcie adaptera LVDS Video dla MMI 2G High. Tak czy owak, fabryczny tuner telewizyjny nie był opcją, ponieważ chciałem sterować interfejsem OpenAuto Pro za pomocą fabrycznego panelu MMI 2G. W przypadku użycia fabrycznego tunera TV do wyświetlania obrazu z Raspberry PI, nie ma możliwości sterowania interfejsem OpenAuto Pro za pomocą panelu MMI 2G - trzeba sobie wtedy radzić np. używając nakładki dotykowej na ekran LCD lub jakiejś zewnętrznej klawiatury. Proces instalacji adaptera video był naprawdę prosty - najtrudniej było wyjąć schowek (za nim znajduje się jednostka główna MMI, w którą wpina się adapter). Później wszystko poszło łatwo. Do podłączenia sygnału audio z Raspberry PI do MMI 2G użyłem adaptera AUX podłączonego do pętli światłowodowej i zmieniarki CD, gdyż moje auto nie posiadało fabrycznego złącza AUX. Kolejnym krokiem było podłączenie jednego przewodu z wiązki jednostki MMI 2G (Pin nr 16) do adaptera MAX3232 w celu odebrania sygnału z panelu przycisków. Aby aktywować sygnał wideo z Raspberry PI użyłem przycisku NAV (jest to obsługiwane przez mój adapter wideo). Adapter wideo jest podłączony do Raspberry PI. RPI przechwytuje również stany przycisków na panelu MMI. Gdy przejdziemy do menu CAR, CD, RADIO lub dowolnego innego, OpenAuto Pro zatrzymuje nasłuchiwanie panelu przycisków, aż wrócimy do ekranu nawigacji przez naciśnięcie przycisku NAV. Dzięki temu OpenAuto Pro nie koliduje z fabrycznym systemem MMI 2G High. Poniżej prosty schemat podłączeń, które wykonałem w aucie. Podsumowując - do sterowania interfejsem OpenAuto Pro przy użyciu panelu MMI 2G, niezbędny jest adapter Video. Adapter Video wpina się do systemu między fabryczny wyświetlacz LCD, a jednostkę główną MMI 2G. Do tego dochodzi zasilanie +12V i masa. W większości takie adaptery Video są urządzeniami Plug&Play. Do adaptera podłącza się zewnętrzne źródło obrazu, czyli w tym wypadku Raspberry PI. Przełączanie źródeł odbywa się za pomocą pilota dołączonego do adaptera i (jeśli wspiera to sam adapter) jednym z przycisków na panelu MMI 2G (NAME, NAVI, INFO, itp.). Użycie adaptera video ma dodatkową zaletę, gdyż nie wymaga posiadania złącza F-BAS w jednostce MMI 2G. Do wad należy brak możliwości korzystania z fabrycznej nawigacji - płyta z mapami nie może znajdować się w czytniku DVD. Jeśli ktoś chce użyć fabrycznego tunera TV do wyświetlania obrazu z Raspberry PI, to niestety nie będzie można używać panelu MMI 2G do sterowania interfejsem OpenAuto Pro. W takim wypadku do sterowania można użyć nakładki dotykowej na ekran LCD lub przenośnej klawiatury. I to wszystko - prosta instalacja bez przecinania przewodów i wiercenia :). Lista podstawowych komponentów: Standardowe rzeczy potrzebne do uruchomienia OpenAuto Pro: Raspberry PI 3B/3B+/4B (polecam Raspberry PI 4 z minimum 2GB RAM) Zewnętrzna karta dźwiękowa Wyjście mikrofonowe Mikrofon CSR 4.0 Bluetooth dongle Karta pamięci 16GB Rzeczy dedykowane dla MMI 2G: Adapter MAX3232 (w przypadku sterowania interfejsem OpenAuto Pro za pomocą panelu MMI 2G) Adapter Video MMI 2G (w przypadku sterowania interfejsem OpenAuto Pro za pomocą panelu MMI 2G) Adapter AUX dla MMI 2G (jeśli w aucie nie ma złącza AUX), ewentualnie transmiter FM. Wszystko działa tak jak na filmie: Aplikacja OpenAuto Pro : https://bluewavestudio.io/index.php/bluewave-shop/openauto-pro-detail Zdjęcia z auta (Audi A8 D3 2005):
    2 punkty
  35. Pewnie była to wina zamka lub kabli w przelotce
    2 punkty
  36. Chyba sprężarka klimatyzacji.
    2 punkty
  37. Instrukcji do Systemu MMI Audi Q5 z 2009 Audi_Q5_MMI_-_instrukcja_PL.pdf
    2 punkty
  38. https://allegro.pl/oferta/audi-a3-8p-panel-nawiewu-klimatyzacji-...
    1 punkt
  39. Odgrzewam posta sprzed 3 lat, ale mam taką samą sytuację jak @Bulsara , czyli brak tempomatu. Postanowiłem doposażyć auto samemu. Doczytałem już jak to zrobić. Czekam jeszcze na potrzebne części. Prawdopodobnie zabiorę się za robotę na początku przyszłego tygodnia. Jeśli to kogoś interesuje, to podzielę się wynikami mojej radosnej twórczości.
    1 punkt
  40. O ile auto jest wyposażone w tę funkcję. Może być tak, że jest tam tylko "Keyless-Go" (kod wyposażenia 4I6, 4I7 lub 4I8), czyli jedynie bezkluczykowe uruchamianie silnika. Żeby otwierać bezkluczykowo musi być dodatkowo "Keyless Entry" (kod wyposażenia 4I3, 4I4 lub 4I5).
    1 punkt
  41. Pierwsze od czego trzeba zacząć, to podpięcie pod komputer i odczytanie ewentualnych błędów zapisanych w sterownikach auta.
    1 punkt
  42. W schowku masz wejscie MMI kup sobie tylko kabel do rozszeżenia jest tego sporo koszt około 100 pln. Trzeba jeszcze aktywować VCDS-m funkcje i bedziesz miał źródło aux o wyboru dodatkowe w MMI niestety nie da rady przełączać utworów na spotyfire kierownicą oraz nie wyświetla tytułów ale zato jakość jest spoko dużo lepsza niż z transmitera pozdrawiam
    1 punkt
  43. Miałem ostatnio taki przypadek, wymieniłem poduszkę silnika i jest w porządku.
    1 punkt
  44. Z tego co kojarzyłem, to stało się to prawdopodobnie po zaniku prądu, (rozładowaniu akumulatora), choć pewny nie jestem. Byłem z tym u wielu elektryków, wszyscy grzebali sprawdzali i nic, był taki co chciał zrobić bai-pass bezpośrednio z akumulatora zasilić gniazda. Ale byli i lepsi, jeden zaproponował że auto musi u niego zostać na kilka dni, bo on wyciągnie całe wnętrze, łącznie z dywanami i sprawdzi całą instalacje kabel po kablu. Pytam go, czy nie ma schematu, by sprawdzić tylko punkty węzłowe, bo nie możliwe by wszystkie linie padły. A on do mnie, że jak wiem lepiej to mam sobie sam naprawić. No to naprawiłem! za pomocą kabla VCDS oczywiście nic, nigdzie nie informowało, żadnych błędów. Okazało się, że jest opcja "Transportu" którą włącza się na czas, przewozu auta np. na lawecie i w tedy się wyłącza wszystkie zbędne użądzenia, by nie czerpały prądu. Nie wiem czemu, u mnie sama się włączyła i to tylko co do gniazdek, wszystko inne działało, bo gdy ją świadomie włączyłem, to wyłączyło się wszystko, łącznie z radiem. Samochód ma 10 lat, aż nie prawdopodobne, że tylu elektryków i nikt nie znał, lub nie skojarzył tej funkcji. Opisuję tą historie, bo kosztowało mnie to, wiele zdrowia i czasu (pieniędzy), a może to spotkać każdego, więc ku przestrodze. Pozdrawiam
    1 punkt
  45. Olej silnikowy, rzecz prosta, wymiana +/- co roku, każdy ma swój typ, który leje do autka. Ale jak się ma sprawa z olejami do skrzyni? Wymiana oleju w skrzyni biegów często umyka naszej uwadze, ponieważ nawet w starszych autach przebiegi między wymianami są dość długie. Natomiast w większości obecnie produkowanych samochodów oleju w skrzyniach mechanicznych nie trzeba wymieniać podczas całego okresu eksploatacji. Zupełnie inaczej wygląda to w przekładniach automatycznych. Praktycznie we wszystkich takich skrzyniach należy okresowo wymieniać olej. Niezależnie, jaką skrzynię mamy w samochodzie, trzeba okresowo sprawdzać poziom oleju. Najlepiej podczas wymiany oleju w silniku, gdyż w ręcznych skrzyniach poziom oleju można sprawdzić dopiero po wejściu pod pojazd. Olej, przy prawidłowym poziomie, powinien sięgać korka wlewowego. Korek ten jest łatwo znaleźć, gdyż spośród wielu śrub wyróżnia się wielkością (średnica około 15 - 20 mm). Natomiast w przekładniach automatycznych poziom oleju sprawdza się szabelką, praktycznie taką samą jak ta służąca do pomiaru poziomu oleju w silniku. Poziom w automatach sprawdza się w różny sposób. W niektórych autach przy zimnej skrzyni, w innych przy nagrzanej, a w jeszcze innych przy pracującym silniku. Do skrzyń biegów stosuje się oleje przekładniowe, które podzielone są wg klasyfikacji jakościowej i lepkościowej. Wg klasyfikacji API oleje przekładniowe oznacza się literami GL i cyfrą od jeden do sześć. Im wyższa cyfra tym olej może pracować w trudniejszych warunkach. Klasyfikacja lepkościowa informuje nas, w jakich temperaturach olej może pracować. Obecnie stosuje się oleje wielosezonowe i w naszej strefie klimatycznej zaleca się 75W/90 lub 80W/90. Zastosowanie zbyt gęstego, rzadkiego lub innego rodzaju oleju może spowodować pogorszenie zmiany biegów lub szybkie zużycie skrzyni. Automatyczne skrzynie biegów wymagają oleju typu ATF, który dodatkowo musi odpowiadać specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Zastosowanie złego oleju będzie mieć opłakane skutki. W niektórych serwisach Aso nie zalecają wymiany oleju w skrzyni(dożywotni), ale powoli się ich polityka zmienia. I tu chciałby podać jaka norma jest potrzebna do poszczególnych skrzyń biegów: 1. Manual 5/6 bieg wg Etki G052911A1/A2. Oznaczenie A1 lub A2 oznacza pojemność butelki oleju (m.in. TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80, Castrol TAF-X 75W90, Mobil Gerlube VS 200, Texaco Geartex S4 75W90). Ważne okazuje się to, aby olej spełniał normę VW 501.50 i to powinno załatwić z grubsza temat. Olej poza oznaczeniem SAE 75W-80 lub 75W-90 musi jeszcze mieć właściwe parametry lepkości kinematycznej. Norma VW ustala ten parametr na około 70mm2/s. Nie zalecam natomiast stosowania Mobil Mobilube 1 SHC 75W90 ma on parametr lepkości kinematycznej w 40 st.Celsjusza o wartości 102 (a więc sporo wyższy) oraz brak normy VW 501.50. Ale dużo osób zalewa takim i nie narzeka. Wybór zostawiam Wam. 2. Multitronic ( ATF CVT). Przekładnia multitronic jest przekładnią bezstopniową. Łączy ona dynamikę przekładni manualnej z komfortem obsługi przekładni automatycznej. Dzięki bezstopniowemu przeniesieniu mocy oraz automatycznemu procesowi zmiany przełożeń multitronic przekazuje na koła maksymalny moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika. W skrzyni automatycznej multitronic filtr oleju wymienia się podczas remontu skrzyni, a nie w trakcie wymiany oleju. Dlatego że jest on zabudowany w skrzyni. Olej wg Etki G052180A2 (m.in. Febi 27975, Castrol CTF-A). Zalecana wymiana co 60000km. Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052190A2 (około 1,3L). Ciekawy link o multitronic http://www.prnd.pl/porady-asb/multitronic-01j 3. Tiptronic. To rodzaj automatycznej skrzyni biegów. Jest też możliwość ręcznego przełączania biegów.W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie. a)4-stopniowa zwykła oraz 5-stopniowa wg Etki G052162A2 (m.in ATF Esso EGL 71141 75W90, Febi 14738). Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052145A1 (od 0,5-1,3L). Wymiana oleju wraz z filtrem co 60000km. b)6-stopniowa wg Etki G060162A2. Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052145A1 (około 1,1L). Olej do skrzyni rozdzielczej to G055145A2 (około 0,5L).To najbardziej popularne. Ale nie we wszystkich. Trzeba dokładnie sprawdzić na tabliczce znamionowej typ skrzyni i sprawdzić dokładnie w Etce!! Zalecana wymiana oleju wraz z filtrem co 60000km. 4. S-Tronic DSG Przekładnia typu DSG to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Każda ma swoje własne, niezależne sprzęgło. Jedna obsługuje biegi nieparzyste (zazwyczaj również bieg wsteczny), druga zaś - parzyste. Olej wg etki G052182A2 (m.in.tylko Febi 32380 - 1L, Febi 32381 - 5L). Także zalecana wymiana co 60000km. Ciekawy link http://www.prnd.pl/porady-asb/dsg-automatyczna-skrzynia-biegow-kod-02e To kilkanaście linijek moich wypocin, ale ktoś pewnie skorzysta.. Źródełko: etka/internet...
    1 punkt
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie