Skocz do zawartości

Q5 Montaż Tempomatu poza ASO


Bulsara

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Mam taką dziwną wersję Audi Q5 z 2014r. która nie ma tempomatu. Chciałbym go dodatkowo zamontować. Czy możecie polecić elektryka z Poznania lub okolic, który zrobiłby to dobrze?
 

Pozdrawiam,

Bulsara

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Odgrzewam posta sprzed 3 lat, ale mam taką samą sytuację jak @Bulsara , czyli brak tempomatu.

Postanowiłem doposażyć auto samemu. Doczytałem już jak to zrobić. Czekam jeszcze na potrzebne części. Prawdopodobnie zabiorę się za robotę na początku przyszłego tygodnia.

Jeśli to kogoś interesuje, to podzielę się wynikami mojej radosnej twórczości. ;)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zrobione!  :D


Sprawdzić numery

Do modyfikacji potrzebujemy przełącznika zespolonego (manetki) oraz czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśma) obsługujących tempomat.
Po sprawdzeniu w ETKA co potrzebuję, kupiłem na Allegro używany przełącznik o numerze 4G8953502AD.
Taśmy nie zmieniałem, bo okazało się, że moja o numerze 8K0953568Q obsługuje tempomat. Pasowałaby też taka o numerze 8K0953568M.

 

Narzędzia

- mały wkrętak do zdjęcia airbaga z kierownicy
- klucz spline M12 do odkręcenia kierownicy
- plastikowy ściągacz tapicerki do zdjęcia górnej osłony kolumny kierownicy
- klucz torx T20 do odkręcenia dolnej osłony kolumny kierownicy
- klucz torx T30 do odkręcenia manetek
- klucz torx T9 do odkręcenia taśmy

 

20220808_202604.thumb.png.f7356a5816aeebc2f0c5ea6dbdcaa7a8.png

 


Demontaż airbaga kierownicy

Instrukcja serwisowa w ELSA nakazuje, by przed przystąpieniem do demontażu airbaga zdjąć z akumulatora klemę ujemną przy włączonym zapłonie.

Ja byłem leniwy i klemy nie zdejmowałem. Kluczyk pozostaje w stacyjce, żeby nie blokowało kierownicy.

U mnie jest okrągły airbag mocowany na stalowe zatrzaski z prętów, nie śruby.
Żeby ułatwić sobie dostęp należy przestawić kierownicę maksymalnie do siebie i do dołu.
Przekręcamy kierownicę w lewo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost. Następnie za pomocą małego wkrętaka przesuwamy w dół sprężynowy zatrzask, jednocześnie pociągając airbag do siebie. Czynność powtarzamy po przekręceniu kierownicy w prawo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost.
Gdy poducha wyskoczy z zaczepów wyciągamy ją delikatnie do siebie. Teraz trzeba odłączyć 2 wtyczki - żółtą i czarną. W żółtej przed odłączeniem należy odbezpieczyć blokadę.
Odkładamy poduchę w bezpieczne miejsce.

Na tym filmie dokładnie pokazano sposób demontażu "poduchy":

https://www.youtube.com/watch?v=elR9OhUTqQQ

Po zdjęciu mamy taki oto widok:

 

20220804_170705.thumb.jpg.f7aa0b37e0beb510cc90bd41c258fbd4.jpg

 

 

Demontaż kierownicy

Wymontowanie i zamontowanie kierownicy tylko w położeniu środkowym (koła w położeniu do jazdy na wprost).
Odkręcamy nakrętkę mocującą kierownicę.

 

20220804_170705.thumb.png.cc5cd5afb24be7cc52377d1a1a5b08d1.png

 

Nie mam klucza spline M12, więc użyłem torx T55 (też pasuje).
Teraz ważna czynność - zanim zdejmiemy kierownicę, należy zaznaczyć jej położenie na kolumnie kierownicy (np. za pomocą kreski zrobionej pisakiem lub zadrapania wkrętakiem). Gdy będziemy ją zakładać z powrotem, musi trafić dokładnie w to samo miejsce. Po zrobieniu znaku możemy ściągać kierę.

 

20220804_170942.thumb.png.a16dd7fd8ed46d11e5413bef3c783f7a.png

 

 

Demontaż osłony kolumny kierownicy

Ja użyłem plastikowego ściągacza do tapicerki, bo nie chciałem pokaleczyć obudowy, ale może być i wkrętak. Odblokowujemy zaczepy górnej osłony. Trzeba wcisnąć narzędzie w szczelinę pomiędzy osłonami i odblokować zaczepy (lewa i prawa strona). Gdy zaczepy puszczą, wystarczy odchylić osłonę do góry, nie trzeba jej całkowicie demontować.

 

20220808_162942.thumb.png.760f3c23e7a8a6eb86718436ce3d60d3.png

 

20220808_163136.thumb.png.e9dac9c930cd68572941936a72e1e874.png

 

Czas na dolną osłonę. Mocowana jest za pomocą 3 śrub - 2 na górze i 1 od dołu (torx T20).

 

20220808_163136_2.thumb.png.c25964f692f057c58cc490217321f98d.png

 

20220809_064711.thumb.png.e002aa8c3543e6081ae7c4c67adfc0bf.png

 

Po zdjęciu widzimy takie coś:

 

20220808_164239.thumb.png.3664744f27a20a91258919b7962a422a.png

 


Demontaż manetek

Zaczynamy od wyciągnięcia 2 wtyczek - żółtej i czarnej.
Potem za pomocą torx T30 luzujemy śrubę mocującą (wystarczy parę obrotów). Ściągamy manetki.

 

20220808_164401.thumb.png.ffe1b0fdb70e5cd773cd2ee9422b8b1d.png

 

20220808_164550.thumb.png.f27f4422c0ea2bb4052da0f17b155803.png

 

20220808_164718.thumb.png.bd749217067720588f0bfdbcfb62f90e.png

 

20220808_171825.thumb.png.6ef4e4ad4b46ae489bdf876e108c5431.png

 


Przełożenie taśmy

Jeśli kupiliśmy manetki razem z odpowiednią taśmą, można pominąć ten krok.

Ja przekładałem swoją taśmę na nowe manetki. W tym celu należy najpierw wypiąć 2 białe wtyczki.

Następnie odkręcić jedną śrubkę (torx T9) oraz rozpiąć 2 plastikowe zatrzaski (ostrożnie, bo łatwo wyłamać!).

 

20220808_164911.thumb.png.2825c640a57aeb0b7e59ec0d0df3d0a5.png

 

20220808_164946.thumb.png.47380d918a34b4f3011d88caabe13661.png

 

Zdejmujemy taśmę i przekładamy ją do nowego zestawu przełączników. Podłączamy 2 białe wtyczki.

Oto efekt naszych prac:

 

20220808_170047.thumb.png.5783a0d948af6b490e140c1bd1056289.png

 

 

Montaż nowych manetek, założenie kierownicy

Składamy teraz wszystko w kolejności odwrotnej do tego co robiliśmy wcześniej - manetki na kolumnę, dokręcenie śruby mocującej, podłączenie 2 wtyczek (żółta i czarna).

Żeby założyć osłonę kolumny kierownicy, w dolnej trzeba wyciąć miejsce na manetkę tempomatu. Z tym zeszło mi się najdłużej, bo chciałem to zrobić dokładnie.
Wcześniej zrobiłem szablon z papieru, który przyłożyłem do dolnej osłony i odrysowałem kontur pisakiem.

szablon.thumb.png.f30583c291052f5297de5ff072f7a17a.png

Potem w rękę mini-szlifierka Dremel i wycinanie zaznaczonego kształtu. Wyszło całkiem nieźle (zapomniałem zrobić zdjęcie). Gdy się z tym uporamy, można zakładać obudowę kolumny - najpierw dolną, potem górną.

Czas na kierownicę. Przy zakładaniu pamiętamy o zgraniu znaków, które wcześniej zrobiliśmy. Dokręcamy nakrętkę.
Kolej na airbag. Przysuwamy go maksymalnie do jego gniazda i podłączamy czarną i żółtą wtyczkę. Czarną trzeba dobrze ułożyć w rowku w kierownicy, a przy żółtej pamiętać o wciśnięciu blokady.
Teraz tylko wepchnąć airbag na swoje miejsce tak, by złapały zatrzaski.

 

20220808_201220.thumb.png.d6b70f2a56c9dcadf36daef101d1f126.png

 

 

Kodowanie

Nie mam VCDS. Korzystałem z interfejsu OBDeleven.

W moim aucie (Q5 8R 2015) zmieniamy ustawienia w 2 miejscach:

01-Engine -> Długie kodowanie -> Bajt 05 -> Bit 5 -> 1

 

Screenshot_20220808-201832_OBDeleven.thumb.png.ffbc5cd8d1ee569633c72f4370009e7b.png

 

16- Steering Column -> Długie kodowanie -> Bajt 02 -> Bit 2 -> 1

 

Screenshot_20220808-201937_OBDeleven.thumb.png.cb108013966e1b91c7d6d913e53c64c4.png

 

Po tych zmianach podskoczyło mi trochę ciśnienie, bo wyskoczył mi błąd układu kierowniczego oraz ESP. Błąd ESP wystarczyło skasować, natomiast w przypadku układu kierowniczego trzeba było od nowa przyuczyć sterownik do skrajnych położeń czujnika skrętu kierownicy. Wystarczyło przekręcić kierownicę maksymalnie w lewo do oporu, z zegarów rozległo się pojedyncze piknięcie potwierdzające położenie. Potem maksymalny skręt w prawo i znowu pojedyncze piknięcie. Błąd zniknął.

Pozostało sprawdzić działanie manetek (kierunkowskazy, światła, wycieraczki, FIS).

Na koniec jazda próbna i test tempomatu.
Jak widać, wszystko działa!  :D

 

20220809_152208.thumb.png.4b220dfb4d63bae6168a7b11502e424c.png

 

 

 

Edytowane przez steve69
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, odkurzam temat,

też chciałbym założyć tempomat, ale chciałbym upewnić się jakie konkretnie części kupić,

czy ktoś ma dostęp do etki i byłby w stanie mi sprawdzić po numerze vin, jakie konkretnie części potrzebuje:

VIN: WAUZZZ8RBA017910

Audi Q5 8R 2.0 TDI Quatro

Z góry mówię, że próbowałem sam ściągnąć program ale znalazłem wersję w której nie było mojego modelu ;/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz skorzystać z ETKA on-line. Zerknij na mój post:

https://klubaudi.pl/topic/3899-wymiana-zderzaka-tyl/#comment-25811

 

Ty potrzebujesz manetek, które w swoim opisie posiadają kod PR 8T1, czyli Cruise Control System (CCS)

Dla twojego rocznika ETKA pokazuje 2 możliwości:

8K0953502BG
7Y0, Without lane change assistant
7Y1, Lane change assistant
8T1, Cruise control system (CCS)
9Q3, Multi-function display, without on-boardcomputer and check control

 

lub

 

8K0953502BK
7Y0, Without lane change assistant
7Y1, Lane change assistant
8T1, Cruise control system (CCS)
9Q2, Multi-function display/on-board computer with check control
9Q4, Multi-function display/on-board computer with check control
9Q7, Multi-function display/on-board computer
9Q8, Multi-function display/on-board computer

 

To, które manetki wybrać zależy od tego co tam jeszcze masz na wyposażeniu (patrz pozostałe kody PR).

 

Q52010tempomat.thumb.png.47ae93de398d1a15d0bc11a0a7b26201.png

 

Zanim zaczniesz szukać nowego czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśmy, nr 2 na rysunku wyżej) sprawdź, co siedzi u ciebie. Być może taśmy którą masz nie trzeba będzie wymieniać. Żeby to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy trzeba podłączyć się do auta interfejsem diagnostycznym (VCDS, OBDeleven lub inny) i sprawdzić sterownik numer 16 (16 Steering Column ).

 

 

Edytowane przez steve69
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam. Przymierzam się do uzupełnienia mojego Q5 o tempomat. Bardzo uważnie przeczytałem posty, szczególnie ten z instrukcją, jak wymienić przełącznik i zaprogramować tempomat. Jednak mam pytanie. Na zdjęciu przełącznika nie widziałem manetek do zmiany biegów w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Czy ten przełącznik (o numerach podanych w poście) ma manetki czy nie? Jeżeli nie, to czy stare się przekłada? Z góry dziękuje za odpowiedź. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki steve69 za info. :sortof: Mam przy okazji pytanie (bo kolega z serwisu autoryzowanego mnie postraszył). Czy po zmianach w ustawieniach w sterowniku silnika nie pojawiają się błędy np. związane z przeglądami, układem hamulcowym, w tym ESP? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 miesięcy już mija jak zrobiłem tego moda i nic się nie dzieje, nie mam ŻADNYCH błędów w sterownikach z tym związanych.

Ale decyzję i ryzyko, że coś pójdzie źle, każdy podejmuje sam.

 

 

Edytowane przez steve69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mechanicznie to poradził bym sobie sam, szczególnie, że już kiedyś to robiłem. Ale nie mam dostępu do kompa, aby wszystko zaprogramować. Dlatego zlecę tą wymianę firmie, która ma doświadczenie. I zobaczymy co będzie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie