Bulsara Opublikowano 22 Stycznia 2019 Zgłoś Opublikowano 22 Stycznia 2019 Cześć, Mam taką dziwną wersję Audi Q5 z 2014r. która nie ma tempomatu. Chciałbym go dodatkowo zamontować. Czy możecie polecić elektryka z Poznania lub okolic, który zrobiłby to dobrze? Pozdrawiam, Bulsara
steve69 Opublikowano 5 Sierpnia 2022 Zgłoś Opublikowano 5 Sierpnia 2022 Odgrzewam posta sprzed 3 lat, ale mam taką samą sytuację jak @Bulsara , czyli brak tempomatu. Postanowiłem doposażyć auto samemu. Doczytałem już jak to zrobić. Czekam jeszcze na potrzebne części. Prawdopodobnie zabiorę się za robotę na początku przyszłego tygodnia. Jeśli to kogoś interesuje, to podzielę się wynikami mojej radosnej twórczości. 1
steve69 Opublikowano 9 Sierpnia 2022 Zgłoś Opublikowano 9 Sierpnia 2022 (edytowane) No i zrobione! Sprawdzić numery Do modyfikacji potrzebujemy przełącznika zespolonego (manetki) oraz czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśma) obsługujących tempomat. Po sprawdzeniu w ETKA co potrzebuję, kupiłem na Allegro używany przełącznik o numerze 4G8953502AD. Taśmy nie zmieniałem, bo okazało się, że moja o numerze 8K0953568Q obsługuje tempomat. Pasowałaby też taka o numerze 8K0953568M. Narzędzia - mały wkrętak do zdjęcia airbaga z kierownicy - klucz spline M12 do odkręcenia kierownicy - plastikowy ściągacz tapicerki do zdjęcia górnej osłony kolumny kierownicy - klucz torx T20 do odkręcenia dolnej osłony kolumny kierownicy - klucz torx T30 do odkręcenia manetek - klucz torx T9 do odkręcenia taśmy Demontaż airbaga kierownicy Instrukcja serwisowa w ELSA nakazuje, by przed przystąpieniem do demontażu airbaga zdjąć z akumulatora klemę ujemną przy włączonym zapłonie. Ja byłem leniwy i klemy nie zdejmowałem. Kluczyk pozostaje w stacyjce, żeby nie blokowało kierownicy. U mnie jest okrągły airbag mocowany na stalowe zatrzaski z prętów, nie śruby. Żeby ułatwić sobie dostęp należy przestawić kierownicę maksymalnie do siebie i do dołu. Przekręcamy kierownicę w lewo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost. Następnie za pomocą małego wkrętaka przesuwamy w dół sprężynowy zatrzask, jednocześnie pociągając airbag do siebie. Czynność powtarzamy po przekręceniu kierownicy w prawo o 90 st. od położenia do jazdy na wprost. Gdy poducha wyskoczy z zaczepów wyciągamy ją delikatnie do siebie. Teraz trzeba odłączyć 2 wtyczki - żółtą i czarną. W żółtej przed odłączeniem należy odbezpieczyć blokadę. Odkładamy poduchę w bezpieczne miejsce. Na tym filmie dokładnie pokazano sposób demontażu "poduchy": https://www.youtube.com/watch?v=elR9OhUTqQQ Po zdjęciu mamy taki oto widok: Demontaż kierownicy Wymontowanie i zamontowanie kierownicy tylko w położeniu środkowym (koła w położeniu do jazdy na wprost). Odkręcamy nakrętkę mocującą kierownicę. Nie mam klucza spline M12, więc użyłem torx T55 (też pasuje). Teraz ważna czynność - zanim zdejmiemy kierownicę, należy zaznaczyć jej położenie na kolumnie kierownicy (np. za pomocą kreski zrobionej pisakiem lub zadrapania wkrętakiem). Gdy będziemy ją zakładać z powrotem, musi trafić dokładnie w to samo miejsce. Po zrobieniu znaku możemy ściągać kierę. Demontaż osłony kolumny kierownicy Ja użyłem plastikowego ściągacza do tapicerki, bo nie chciałem pokaleczyć obudowy, ale może być i wkrętak. Odblokowujemy zaczepy górnej osłony. Trzeba wcisnąć narzędzie w szczelinę pomiędzy osłonami i odblokować zaczepy (lewa i prawa strona). Gdy zaczepy puszczą, wystarczy odchylić osłonę do góry, nie trzeba jej całkowicie demontować. Czas na dolną osłonę. Mocowana jest za pomocą 3 śrub - 2 na górze i 1 od dołu (torx T20). Po zdjęciu widzimy takie coś: Demontaż manetek Zaczynamy od wyciągnięcia 2 wtyczek - żółtej i czarnej. Potem za pomocą torx T30 luzujemy śrubę mocującą (wystarczy parę obrotów). Ściągamy manetki. Przełożenie taśmy Jeśli kupiliśmy manetki razem z odpowiednią taśmą, można pominąć ten krok. Ja przekładałem swoją taśmę na nowe manetki. W tym celu należy najpierw wypiąć 2 białe wtyczki. Następnie odkręcić jedną śrubkę (torx T9) oraz rozpiąć 2 plastikowe zatrzaski (ostrożnie, bo łatwo wyłamać!). Zdejmujemy taśmę i przekładamy ją do nowego zestawu przełączników. Podłączamy 2 białe wtyczki. Oto efekt naszych prac: Montaż nowych manetek, założenie kierownicy Składamy teraz wszystko w kolejności odwrotnej do tego co robiliśmy wcześniej - manetki na kolumnę, dokręcenie śruby mocującej, podłączenie 2 wtyczek (żółta i czarna). Żeby założyć osłonę kolumny kierownicy, w dolnej trzeba wyciąć miejsce na manetkę tempomatu. Z tym zeszło mi się najdłużej, bo chciałem to zrobić dokładnie. Wcześniej zrobiłem szablon z papieru, który przyłożyłem do dolnej osłony i odrysowałem kontur pisakiem. Potem w rękę mini-szlifierka Dremel i wycinanie zaznaczonego kształtu. Wyszło całkiem nieźle (zapomniałem zrobić zdjęcie). Gdy się z tym uporamy, można zakładać obudowę kolumny - najpierw dolną, potem górną. Czas na kierownicę. Przy zakładaniu pamiętamy o zgraniu znaków, które wcześniej zrobiliśmy. Dokręcamy nakrętkę. Kolej na airbag. Przysuwamy go maksymalnie do jego gniazda i podłączamy czarną i żółtą wtyczkę. Czarną trzeba dobrze ułożyć w rowku w kierownicy, a przy żółtej pamiętać o wciśnięciu blokady. Teraz tylko wepchnąć airbag na swoje miejsce tak, by złapały zatrzaski. Kodowanie Nie mam VCDS. Korzystałem z interfejsu OBDeleven. W moim aucie (Q5 8R 2015) zmieniamy ustawienia w 2 miejscach: 01-Engine -> Długie kodowanie -> Bajt 05 -> Bit 5 -> 1 16- Steering Column -> Długie kodowanie -> Bajt 02 -> Bit 2 -> 1 Po tych zmianach podskoczyło mi trochę ciśnienie, bo wyskoczył mi błąd układu kierowniczego oraz ESP. Błąd ESP wystarczyło skasować, natomiast w przypadku układu kierowniczego trzeba było od nowa przyuczyć sterownik do skrajnych położeń czujnika skrętu kierownicy. Wystarczyło przekręcić kierownicę maksymalnie w lewo do oporu, z zegarów rozległo się pojedyncze piknięcie potwierdzające położenie. Potem maksymalny skręt w prawo i znowu pojedyncze piknięcie. Błąd zniknął. Pozostało sprawdzić działanie manetek (kierunkowskazy, światła, wycieraczki, FIS). Na koniec jazda próbna i test tempomatu. Jak widać, wszystko działa! Edytowane 10 Sierpnia 2022 przez steve69 1 1
michał YaGODA Opublikowano 10 Sierpnia 2022 Zgłoś Opublikowano 10 Sierpnia 2022 Ogromny szacun Steve! Przyklejam
bart1 Opublikowano 14 Marca 2023 Zgłoś Opublikowano 14 Marca 2023 Cześć, odkurzam temat, też chciałbym założyć tempomat, ale chciałbym upewnić się jakie konkretnie części kupić, czy ktoś ma dostęp do etki i byłby w stanie mi sprawdzić po numerze vin, jakie konkretnie części potrzebuje: VIN: WAUZZZ8RBA017910 Audi Q5 8R 2.0 TDI Quatro Z góry mówię, że próbowałem sam ściągnąć program ale znalazłem wersję w której nie było mojego modelu ;/
steve69 Opublikowano 14 Marca 2023 Zgłoś Opublikowano 14 Marca 2023 (edytowane) Możesz skorzystać z ETKA on-line. Zerknij na mój post: https://klubaudi.pl/topic/3899-wymiana-zderzaka-tyl/#comment-25811 Ty potrzebujesz manetek, które w swoim opisie posiadają kod PR 8T1, czyli Cruise Control System (CCS) Dla twojego rocznika ETKA pokazuje 2 możliwości: 8K0953502BG 7Y0, Without lane change assistant 7Y1, Lane change assistant 8T1, Cruise control system (CCS) 9Q3, Multi-function display, without on-boardcomputer and check control lub 8K0953502BK 7Y0, Without lane change assistant 7Y1, Lane change assistant 8T1, Cruise control system (CCS) 9Q2, Multi-function display/on-board computer with check control 9Q4, Multi-function display/on-board computer with check control 9Q7, Multi-function display/on-board computer 9Q8, Multi-function display/on-board computer To, które manetki wybrać zależy od tego co tam jeszcze masz na wyposażeniu (patrz pozostałe kody PR). Zanim zaczniesz szukać nowego czujnika skrętu kierownicy (tzw. taśmy, nr 2 na rysunku wyżej) sprawdź, co siedzi u ciebie. Być może taśmy którą masz nie trzeba będzie wymieniać. Żeby to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy trzeba podłączyć się do auta interfejsem diagnostycznym (VCDS, OBDeleven lub inny) i sprawdzić sterownik numer 16 (16 Steering Column ). Edytowane 14 Marca 2023 przez steve69 2
Carat1972 Opublikowano 11 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Maja 2023 Witam. Przymierzam się do uzupełnienia mojego Q5 o tempomat. Bardzo uważnie przeczytałem posty, szczególnie ten z instrukcją, jak wymienić przełącznik i zaprogramować tempomat. Jednak mam pytanie. Na zdjęciu przełącznika nie widziałem manetek do zmiany biegów w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Czy ten przełącznik (o numerach podanych w poście) ma manetki czy nie? Jeżeli nie, to czy stare się przekłada? Z góry dziękuje za odpowiedź. Pozdrawiam
steve69 Opublikowano 11 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 11 Maja 2023 Manetki do zmiany biegów są częścią kierownicy, nie przełącznika zespolonego. 1
Carat1972 Opublikowano 12 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 12 Maja 2023 Dzięki steve69 za info. Mam przy okazji pytanie (bo kolega z serwisu autoryzowanego mnie postraszył). Czy po zmianach w ustawieniach w sterowniku silnika nie pojawiają się błędy np. związane z przeglądami, układem hamulcowym, w tym ESP?
steve69 Opublikowano 12 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 12 Maja 2023 (edytowane) 9 miesięcy już mija jak zrobiłem tego moda i nic się nie dzieje, nie mam ŻADNYCH błędów w sterownikach z tym związanych. Ale decyzję i ryzyko, że coś pójdzie źle, każdy podejmuje sam. Edytowane 12 Maja 2023 przez steve69
Carat1972 Opublikowano 12 Maja 2023 Zgłoś Opublikowano 12 Maja 2023 Mechanicznie to poradził bym sobie sam, szczególnie, że już kiedyś to robiłem. Ale nie mam dostępu do kompa, aby wszystko zaprogramować. Dlatego zlecę tą wymianę firmie, która ma doświadczenie. I zobaczymy co będzie.
Rekomendowane odpowiedzi