macias Opublikowano 24 Stycznia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2011 (edytowane) Witam wszystkich furowiczów. Tak jak zapowiedziałem rozpoczynam w miarę szczegółową opisówkę pewnych aspektów dotyczących w sumie wszystkich silników TDI a w związku z taktem, że jestem posiadaczem już drugiego silnika 2.5 TDI skupię się głównie na nich. Pierwsza część z cyklu: "Know How Do It czyli zrób to sam => Diagnostyka silnika TDI" I. Niezbędne narzędzia: Do wykonania niezbędnej diagnostyki czyli tak zwane LOGI będziemy potrzebować - kabel diagnostyczny czyli tak zwany interface [na rynku występują w różnej formie i jakości, ja osobiście posiadam ten ale są również tańsze rozwiązania i też działają] - oprogramowanie diagnostyczne [ najbardziej popularne VAG-Com 311.2, 409.1, Polski Vag bądź VCDS] - komputer klasy PC - notebook z systemem operacyjnym WinXP bądź Vista - nie sprawdzałem jak i czy działa pod Win 7 II. Opis diagnostyki: Diagnostykę wykonujemy trójetapowo: 1. Poprzez odczyt błędów; 2. Poprzez odczyt bloków wartości mierzonych: a. w tzw. próbie statycznej; b. w tzw. próbie dynamicznej. Po uruchomieniu programu VAG-Com wykonujemy następujące operacje: 1. dla odczytu błędów w sterowniku silnika [ECU]: Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 02-Fault Codes po czym zapisujemy wyświetlone błędy [o ile w ogóle są] do pliku .txt i oczywiście zamieszczamy na forum. 2. dla odczytu bloków wartości mierzonych: Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 08-Meas. Blocks [bloki wartości mierzonych]. a. próba statyczna warunki konieczne: samochód stoi na biegu jałowym; silnik włączony; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rozdzielczej]. grupy normalnie: 000, 001, 003, 004, 007, 013, 014, 018. grupy Basic Settings: 000, 003, 004, 011: - grupa 000 > basic settings: logować całość przez ok. 20s; - grupa 003 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [zawór recyrkulacji spalin [EGR] będzie się cyklicznie otwierać i zamykać]; - grupa 004 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [pompa będzie się cyklicznie przestawiać]. W przypadku tej grupy ważne jest, by wcisnąć przycisk LOG w chwili, gdy nastawnik ustawi się na Late [będzie to widać w polu drugim], a następnie, natychmiast rozpocząć logowanie przyciskiem START; - grupa 011 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [kierownice w turbinie [VTG] będą się cyklicznie przestawiać]*. po zakończeniu logowania można dokonać obserwacji pracy sztangi w turbinie - powinna poruszać się tak, jak na filmie *tylko w przypadku silników wyposażonych w turbinę ze zmienną geometrią łopatek [VTG]. b. próba dymaniczna warunki konieczne: samochód jedzie; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rodzielczej]; III bieg [choć lepiej IV - należy wziąć pod uwagę względy bezpieczeństwa w ruchu ulicznym], przy 1500rpm należy całkowicie wcisnąć pedał gazu [100%]* i trwać aż silnik uzyska 4200rpm; w tym czasie należy dokonać odczyty i zrobić log. próba dynamiczna powinna być bezwględnie wykonana przez dwie osoby - kierowcę i diagnostę !!!! grupy normalnie**: 000, 001, 003, 004, 008, 010, 011. *uwaga dla posiadaczy automatycznej skrzyni biegów TIPTRONIC: pedał akceleratora należy użyć z wyczuciem - tak, by był w pozycji 255 (max) - wciśnięcie pedału [mocno] do oporu spowoduje włączenie procesu Kickdown i tiptronic zredukuje bieg. KICKDOWN - jest to proces występujący w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów polegający na gwałtownej redukcji biegu. Elektroniczny układ zmienia przełożenie na niższe (nawet o dwa miejsca np. z "czwórki" na "dwójkę") w wyniku gwałtownego naciśnięcia na pedał gazu, zwykle jest to sygnał rozpoczęcia manewru wyprzedzania. Obecnie systemy są tak zaawansowane, że przystosowują się do stylu jazdy kierowcy. **zaleca się logować grupy pojedynczo w próbie dynamicznej [ze względu na sample ratio]. III. Logi do analizy: Po wykonaniu wszystkich logów należy je bezzwłocznie umieścić je na forum do oceny koleżanek i kolegów. W tym celu najlepiej wykorzystać serwis internetowy VAGLOG i na forum przedstawić linki do logów. IV. Dokumentacja Serwisowa: Po instalacji interface'u [zgodnie z instrukcjami producenta] należy przeprowadzić diagnostykę z użyciem programu VAG-Com: - instrukcja w języku angielskim; - opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. I; - opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. II; - lokalizacja złącz diagnostycznych w samochodach Audi/VW/Seat/Skoda; - wskazania prawidłowych parametrów bloków wartości mierzonych dla popularnych silników TDI; - erWin: elektroniczny system informacji naprawczej i warsztatowej AUDI AG; - doskonała strona autorstwa Sebastiana Stange poświęcona kodowaniu i adaptacji sterowników; - popularne procedury diagnostyczne w języku polskim; To tak po krótce... Mam nadzieję że sam opis jest w miarę klarowny. Wielkie dzięki i szacunek dla kolegi meszruma z AKP Ciąg dalszy nastąpi już wkrótce... Edytowane 24 Stycznia 2011 przez macias 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szm3r Opublikowano 24 Stycznia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2011 macias, bardzo wartościowy post, milo że dzielisz się z nami swoją wiedzą. Na pewno komuś się przyda, a wtedy będzie Ci ktoś bardzo wdzięczny. Czekamy na następną dawkę Twoich wiadomości. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michał YaGODA Opublikowano 24 Stycznia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2011 Bardzo wartościowy opis! Z racji tego, iż jest on przydatny nie tylko dla użytkowników modelu A6, przeniosłem temat do działu Ogólnie o Audi i przykleiłem Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
macias Opublikowano 24 Stycznia 2011 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2011 Jak sami wiecie, nie ma wielkiej różnicy w diagnostyce wszystkich silników diesla więc może umieścić go w jakims bardziej dostepnym dziale lub miejscu żeby nie tylko uzytkownicy A6 mieli do niego wglad. wiem po sobie ze rzadko kiedy wchodze np w dzial A4 czy A3 a tam tez są silniki wysokoprężne Pozdrawiam Maciek Bardzo wartościowy opis! Z racji tego, iż jest on przydatny nie tylko dla użytkowników modelu A6, przeniosłem temat do działu Ogólnie o Audi i przykleiłem Pozdrawiam Nie zdazylem tego zaproponowac i mnie uprzedziles 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Yastel Opublikowano 13 Stycznia 2013 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Rany, zanim tego nie przeczytałem, nie zdawałem sobie nawet sprawy z tego, że to co opisywałeś jest mozliwe (szczególnie w zakresie własnym)Cóż, uczymy się cały czas Dzięki za post, pomimo, że mam 1.8T. Serdecznie pozdrawiamY4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adamas Opublikowano 28 Lipca 2013 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 ELo A ja znalazłem coś takiego. Język mało popularny ale zawsze coś. Pzdr 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi