Skocz do zawartości

[Know How Do It] Diagnostyka silników TDI


macias

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich furowiczów.

Tak jak zapowiedziałem rozpoczynam w miarę szczegółową opisówkę pewnych aspektów dotyczących w sumie wszystkich silników TDI a w związku z taktem, że jestem posiadaczem już drugiego silnika 2.5 TDI skupię się głównie na nich.

Pierwsza część z cyklu:

"Know How Do It czyli zrób to sam => Diagnostyka silnika TDI"

I. Niezbędne narzędzia:

Do wykonania niezbędnej diagnostyki czyli tak zwane LOGI będziemy potrzebować

- kabel diagnostyczny czyli tak zwany interface [na rynku występują w różnej formie i jakości, ja osobiście posiadam ten ale są również tańsze rozwiązania i też działają]

- oprogramowanie diagnostyczne [ najbardziej popularne VAG-Com 311.2, 409.1, Polski Vag bądź VCDS]

- komputer klasy PC - notebook z systemem operacyjnym WinXP bądź Vista - nie sprawdzałem jak i czy działa pod Win 7

II. Opis diagnostyki:

Diagnostykę wykonujemy trójetapowo:

1. Poprzez odczyt błędów;

2. Poprzez odczyt bloków wartości mierzonych:

a. w tzw. próbie statycznej;

b. w tzw. próbie dynamicznej.

Po uruchomieniu programu VAG-Com wykonujemy następujące operacje:

1. dla odczytu błędów w sterowniku silnika [ECU]:

Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 02-Fault Codes

po czym zapisujemy wyświetlone błędy [o ile w ogóle są] do pliku .txt i oczywiście zamieszczamy na forum.

2. dla odczytu bloków wartości mierzonych:

Select [z okienka Select Control Module] > 01-Engine > 08-Meas. Blocks [bloki wartości mierzonych].

a. próba statyczna

warunki konieczne: samochód stoi na biegu jałowym; silnik włączony; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rozdzielczej].

grupy normalnie: 000, 001, 003, 004, 007, 013, 014, 018.

grupy Basic Settings: 000, 003, 004, 011:

- grupa 000 > basic settings: logować całość przez ok. 20s;

- grupa 003 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [zawór recyrkulacji spalin [EGR] będzie się cyklicznie otwierać i zamykać];

- grupa 004 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [pompa będzie się cyklicznie przestawiać]. W przypadku tej grupy ważne jest, by wcisnąć przycisk LOG w chwili, gdy nastawnik ustawi się na Late [będzie to widać w polu drugim], a następnie, natychmiast rozpocząć logowanie przyciskiem START;

- grupa 011 > basic settings: logować całość przez ok. 50s [kierownice w turbinie [VTG] będą się cyklicznie przestawiać]*. po zakończeniu logowania można dokonać obserwacji pracy sztangi w turbinie - powinna poruszać się tak, jak na filmie

*tylko w przypadku silników wyposażonych w turbinę ze zmienną geometrią łopatek [VTG].

b. próba dymaniczna

warunki konieczne: samochód jedzie; robocza temperatura silnika - temperatura płynu chłodzącego min. 80*C [czyli 90*C na wskaźniku deski rodzielczej]; III bieg [choć lepiej IV - należy wziąć pod uwagę względy bezpieczeństwa w ruchu ulicznym], przy 1500rpm należy całkowicie wcisnąć pedał gazu [100%]* i trwać aż silnik uzyska 4200rpm; w tym czasie należy dokonać odczyty i zrobić log.

próba dynamiczna powinna być bezwględnie wykonana przez dwie osoby - kierowcę i diagnostę !!!!

grupy normalnie**: 000, 001, 003, 004, 008, 010, 011.

*uwaga dla posiadaczy automatycznej skrzyni biegów TIPTRONIC: pedał akceleratora należy użyć z wyczuciem - tak, by był w pozycji 255 (max) - wciśnięcie pedału [mocno] do oporu spowoduje włączenie procesu Kickdown i tiptronic zredukuje bieg.

KICKDOWN - jest to proces występujący w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów polegający na gwałtownej redukcji biegu. Elektroniczny układ zmienia przełożenie na niższe (nawet o dwa miejsca np. z "czwórki" na "dwójkę") w wyniku gwałtownego naciśnięcia na pedał gazu, zwykle jest to sygnał rozpoczęcia manewru wyprzedzania. Obecnie systemy są tak zaawansowane, że przystosowują się do stylu jazdy kierowcy.

**zaleca się logować grupy pojedynczo w próbie dynamicznej [ze względu na sample ratio].

III. Logi do analizy:

Po wykonaniu wszystkich logów należy je bezzwłocznie umieścić je na forum do oceny koleżanek i kolegów.

W tym celu najlepiej wykorzystać serwis internetowy VAGLOG i na forum przedstawić linki do logów.

IV. Dokumentacja Serwisowa:

Po instalacji interface'u [zgodnie z instrukcjami producenta] należy przeprowadzić diagnostykę z użyciem programu VAG-Com:

- instrukcja w języku angielskim;

- opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. I;

- opis bloków wartości mierzonych dla silników TDI cz. II;

- lokalizacja złącz diagnostycznych w samochodach Audi/VW/Seat/Skoda;

- wskazania prawidłowych parametrów bloków wartości mierzonych dla popularnych silników TDI;

- erWin: elektroniczny system informacji naprawczej i warsztatowej AUDI AG;

- doskonała strona autorstwa Sebastiana Stange poświęcona kodowaniu i adaptacji sterowników;

- popularne procedury diagnostyczne w języku polskim;

To tak po krótce... :hangloose::hangloose::hangloose:

Mam nadzieję że sam opis jest w miarę klarowny.

Wielkie dzięki i szacunek dla kolegi meszruma z AKP :piwo:

Ciąg dalszy nastąpi już wkrótce... :crazy:

Edytowane przez macias
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

macias, bardzo wartościowy post, milo że dzielisz się z nami swoją wiedzą. Na pewno komuś się przyda, a wtedy będzie Ci ktoś bardzo wdzięczny. Czekamy na następną dawkę Twoich wiadomości. :P:)

Pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo wartościowy opis! :piwo: Z racji tego, iż jest on przydatny nie tylko dla użytkowników modelu A6, przeniosłem temat do działu Ogólnie o Audi i przykleiłem ;)

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sami wiecie, nie ma wielkiej różnicy w diagnostyce wszystkich silników diesla więc może umieścić go w jakims bardziej dostepnym dziale lub miejscu żeby nie tylko uzytkownicy A6 mieli do niego wglad. wiem po sobie ze rzadko kiedy wchodze np w dzial A4 czy A3 a tam tez są silniki wysokoprężne :egyptian:

Pozdrawiam

Maciek

Bardzo wartościowy opis! :piwo: Z racji tego, iż jest on przydatny nie tylko dla użytkowników modelu A6, przeniosłem temat do działu Ogólnie o Audi i przykleiłem ;)

Pozdrawiam :)

Nie zdazylem tego zaproponowac i mnie uprzedziles

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Rany, zanim tego nie przeczytałem, nie zdawałem sobie nawet sprawy z tego, że to co opisywałeś jest mozliwe (szczególnie w zakresie własnym)

Cóż, uczymy się cały czas :)

Dzięki za post, pomimo, że mam 1.8T.

Serdecznie pozdrawiam

Y4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie