Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Olej silnikowy, rzecz prosta, wymiana +/- co roku, każdy ma swój typ, który leje do autka. Ale jak się ma sprawa z olejami do skrzyni? Wymiana oleju w skrzyni biegów często umyka naszej uwadze, ponieważ nawet w starszych autach przebiegi między wymianami są dość długie. Natomiast w większości obecnie produkowanych samochodów oleju w skrzyniach mechanicznych nie trzeba wymieniać podczas całego okresu eksploatacji. Zupełnie inaczej wygląda to w przekładniach automatycznych. Praktycznie we wszystkich takich skrzyniach należy okresowo wymieniać olej. Niezależnie, jaką skrzynię mamy w samochodzie, trzeba okresowo sprawdzać poziom oleju. Najlepiej podczas wymiany oleju w silniku, gdyż w ręcznych skrzyniach poziom oleju można sprawdzić dopiero po wejściu pod pojazd. Olej, przy prawidłowym poziomie, powinien sięgać korka wlewowego. Korek ten jest łatwo znaleźć, gdyż spośród wielu śrub wyróżnia się wielkością (średnica około 15 - 20 mm). Natomiast w przekładniach automatycznych poziom oleju sprawdza się szabelką, praktycznie taką samą jak ta służąca do pomiaru poziomu oleju w silniku. Poziom w automatach sprawdza się w różny sposób. W niektórych autach przy zimnej skrzyni, w innych przy nagrzanej, a w jeszcze innych przy pracującym silniku. Do skrzyń biegów stosuje się oleje przekładniowe, które podzielone są wg klasyfikacji jakościowej i lepkościowej. Wg klasyfikacji API oleje przekładniowe oznacza się literami GL i cyfrą od jeden do sześć. Im wyższa cyfra tym olej może pracować w trudniejszych warunkach. Klasyfikacja lepkościowa informuje nas, w jakich temperaturach olej może pracować. Obecnie stosuje się oleje wielosezonowe i w naszej strefie klimatycznej zaleca się 75W/90 lub 80W/90. Zastosowanie zbyt gęstego, rzadkiego lub innego rodzaju oleju może spowodować pogorszenie zmiany biegów lub szybkie zużycie skrzyni.

Automatyczne skrzynie biegów wymagają oleju typu ATF, który dodatkowo musi odpowiadać specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Zastosowanie złego oleju będzie mieć opłakane skutki. W niektórych serwisach Aso nie zalecają wymiany oleju w skrzyni(dożywotni), ale powoli się ich polityka zmienia.

I tu chciałby podać jaka norma jest potrzebna do poszczególnych skrzyń biegów:

1. Manual 5/6 bieg wg Etki G052911A1/A2. Oznaczenie A1 lub A2 oznacza pojemność butelki oleju (m.in. TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80, Castrol TAF-X 75W90, Mobil Gerlube VS 200, Texaco Geartex S4 75W90). Ważne okazuje się to, aby olej spełniał normę VW 501.50 i to powinno załatwić z grubsza temat. Olej poza oznaczeniem SAE 75W-80 lub 75W-90 musi jeszcze mieć właściwe parametry lepkości kinematycznej. Norma VW ustala ten parametr na około 70mm2/s. Nie zalecam natomiast stosowania Mobil Mobilube 1 SHC 75W90 ma on parametr lepkości kinematycznej w 40 st.Celsjusza o wartości 102 (a więc sporo wyższy) oraz brak normy VW 501.50. Ale dużo osób zalewa takim i nie narzeka. Wybór zostawiam Wam.

2. Multitronic ( ATF CVT). Przekładnia multitronic jest przekładnią bezstopniową. Łączy ona dynamikę przekładni manualnej z komfortem obsługi przekładni automatycznej. Dzięki bezstopniowemu przeniesieniu mocy oraz automatycznemu procesowi zmiany przełożeń multitronic przekazuje na koła maksymalny moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika. W skrzyni automatycznej multitronic filtr oleju wymienia się podczas remontu skrzyni, a nie w trakcie wymiany oleju. Dlatego że jest on zabudowany w skrzyni. Olej wg Etki G052180A2 (m.in. Febi 27975, Castrol CTF-A). Zalecana wymiana co 60000km. Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052190A2 (około 1,3L). Ciekawy link o multitronic

http://www.prnd.pl/porady-asb/multitronic-01j

3. Tiptronic. To rodzaj automatycznej skrzyni biegów. Jest też możliwość ręcznego przełączania biegów.W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie.

a)4-stopniowa zwykła oraz 5-stopniowa wg Etki G052162A2 (m.in ATF Esso EGL 71141 75W90, Febi 14738). Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052145A1 (od 0,5-1,3L). Wymiana oleju wraz z filtrem co 60000km.

b)6-stopniowa wg Etki G060162A2. Olej do przekładni głównej w tej skrzyni to G052145A1 (około 1,1L). Olej do skrzyni rozdzielczej to G055145A2 (około 0,5L).To najbardziej popularne. Ale nie we wszystkich. Trzeba dokładnie sprawdzić na tabliczce znamionowej typ skrzyni i sprawdzić dokładnie w Etce!! Zalecana wymiana oleju wraz z filtrem co 60000km.

4. S-Tronic DSG Przekładnia typu DSG to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Każda ma swoje własne, niezależne sprzęgło. Jedna obsługuje biegi nieparzyste (zazwyczaj również bieg wsteczny), druga zaś - parzyste. Olej wg etki G052182A2 (m.in.tylko Febi 32380 - 1L, Febi 32381 - 5L). Także zalecana wymiana co 60000km. Ciekawy link

http://www.prnd.pl/porady-asb/dsg-automatyczna-skrzynia-biegow-kod-02e

To kilkanaście linijek moich wypocin, :asswhip: ale ktoś pewnie skorzysta..

Źródełko: etka/internet...

  • Upvote 5
  • 1 rok później...
Opublikowano

Jestem nowym użytkownikiem forum i przeglądając tematy widzę że jesteś Jeżu kopalnią wiedzy na temat Audi.

Jeśli to nie problem to prosze o informacje jak sprawdzić poziom i jakość oleju w skrzyni biegów w Audi A4 B6 Avant, skrzynia tiptronic?

Pozdrawiam

Opublikowano

Na pewno masz tiptronica? Jakie masz oznaczenie skrzyni biegów?

Opublikowano (edytowane)

Wg powyższego opisu wynika że mam tiptronic, bo mam automat 6 biegów i możliwość ich przełączania ręcznie. Symbol mogę sprawdzić tylko bym potrzebował informacji gdzie znajdę to oznaczenie.

Edytowane przez Tady
Opublikowano

Już wiem że sprawdziłeś i masz multitronica 01J skrzynia GJA Mam nosa.... :bn:

  • Upvote 1
  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam 

Czy ktoś może podpowiedzieć jak sprawdzić poziom oleju w 5 biegowej manualnej skrzyni biegów ?

Czy poziom oleju musi być po korek ?

Czy wymieniać olej na rozgrzanej skrzyni biegów ?

 

Proszę o radę bo w niedługim czasie chciałbym to zrobić ?

 

Olej już mam to Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 3 litry chyba powinny załatwić sprawę ?
 

Opublikowano

Super opis, jednak mam pytanie do mojej skrzyni idzie olej G055532A2 i nie jestem pewien jaki jest to zamiennik 75W90?

Dodam, że jest to manual 6 biegów quatro silnik 1.8T BFB 2007 rok

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Bardzo fajny opis, ale w przypadku skrzyni manualnej nie ma żadnej informacji o zalecanej częstotliwości wymiany oleju. Jak to wygląda wg. zaleceń Audi?

  • 1 rok później...
Opublikowano (edytowane)

Witam was serdecznie. Chcę wymienić olej u siebie w skrzyni manualnej w Seat Exeo 2.0 TDI silnik CAHA 170KM a kod skrzyni to HCK. Zastanawiam się nad Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 lub TITAN SINTOPOID LS SAE 75W90. Który polecicie mi bardziej ? Jedyne widzę że Castrol ma tylko API 4+ natomiast FUCHS ma API5. 

Jednak Castrola znalazłem tańszego z niemiec... Proszę o szybka pomoc bo pogoda sprzyja i chciałem to na dniach zrobić. Rok auta 2010 modelowo 2011.

Edytowane przez PiterEL
  • 2 lata później...
Opublikowano

Świetny artykuł, tak właśnie poradniki powinny wyglądać, wszystko jasne i przejrzyste. Pomogło wielce.

  • 10 miesięcy temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie