Sign in to follow this  
Followers 0
labiss

Wymiana rozrządu Audi V8 (V6 opcjonalnie) - Full Fotostory !

4 posts in this topic

Witam.

Sporo się zastanawiałem nad tym czy robić instrukcję na forum,bo w sumie nie jestem jakimś mechanikiem,ale poszukując pomocy w zakresie wymiany rozrządu w V8 postanowiłem się sprężyć i zrobić fotostory,aby innym było łatwiej.

Przypuszczam,że instrukcja będzie również dobrym poglądem na wymianę rozrządu w silnikach V6.

Dobra dość zbędnego pisania.

Biorąc się za wymianę rozrządu zaopatrzyłem się również w termostat,który powinno się zmieniać co jakiś czas.Dodatkowo pasek wielorowkowy (alternatora),rolkę która go prowadzi i niestety pompę wspomagania,bo już nie podawała dobrze na mrozie.

To tyle.Będę wklejał zdjęcia w w miarę jak umiem opisywał je.Miłej lektury.

Pacjent Audi A6 z 2001 r. Silnik 4,2 benzyna ASG.

Po otworzeniu maski ukazują nam się plastiki które trzeba zdemontować.Są na takich plastikowych kołeczkach na krzyżak. ( Chodzi o te z napisami 4,2 V8 i 5V po bokach ).Na zdjęciu widzimy : Odpięty akumulator, odkręcamy to co zaznaczone na czerwono,zbiorniczek wyrównawczy i dwie śruby mocujące prowadzenie powietrza do obudowy filtra.Dołączona grafika

Następnie schodzimy do kanału (lub wchodzimy pod auto jeżeli ktoś robi na podnośniku) i lokalizujemy dwa korki od płynu chłodniczego.Jeden znajduje się za kratką koło halogenu po stronie kierowcy,drugi koło czujnika temperatury i poziomu oleju.Wg. schematów to jest jeszcze trzeci gdzieś obok alternatora,ale tylko w niektórych wersjach.U mnie znalazłem te dwa.Dołączona grafika

Dołączona grafika

X - to korek spustowy Y - w tamto miejsce nakładamy jakiegoś węża i wpuszczamy do jakiegoś wiadra lub butelki. (jeżeli będziemy go wlewać z powrotem to dobrze przez jakiś filterek,albo chociaż pończochę)

Dołączona grafika

Demontujemy ten plastikowy przewód powietrza od którego wcześniej odkręciliśmy śruby.Wystarczy go krótko mówiąc wyszarpać ze swojego miejsca,ale tak,żeby nie połamać.

Dołączona grafika

Następnie odkręcamy opaskę zaciskową rury powietrza,wypinamy wtyczkę przepływomierza,od obudowy filtra powietrza zdejmujemy (chyba czujnik oparów spalin) urządzenie i odkręcamy śrubę.Strzałką zaznaczony jest jeszcze przewód płynu chłodniczego,który musimy odpiąć od obudowy filtra.

Dołączona grafika

Teraz po wyjęciu rury możemy wyjąć obudowę z filtrem z gniazd które zaznaczyłem.Mocniej pociągnąć do góry.Dołączona grafika

Niestety nie robiłem zdjęć zderzaka przed zdjęciem,bo lepiej będzie widać umiejscowienie śrub na zdjęciu bez zderzaka. Na czerwono zaznaczyłem miejsca w których znajdują się śruby mocujące zderzak. Żeby odkręcić nakrętki,które mocują zderzak do błotnika musi być zdemontowana obudowa filtra powietrza i przynajmniej u siebie musiałem poluzować lampę od kierowcy,bo nie mogłem się tam dostać. Nie zaznaczyłem też śrubek które znajdują się za nadkolami.Najpierw należy odkręcić przynajmniej 3 śrubki w nadkolu,żeby je odgiąć,a następnie przy samej ziemi jest po każdej stronie jedna śrubeczka mała do zderzaka. W aluminiowe wsporniki od dołu wchodzą takie długie śruby które odkręcimy przez otwory koło halogenów. Należy pamiętać o odpięciu halogenów i przewodu od sprysku ksenonów. Na niebiesko oznaczone śrubki które można odkręcić już po zdjęciu zderzaka.Mocują one takie plastiki i chłodnicę płynu wspomagania.Dołączona grafika

Na tym zdjęciu oznaczyłem czujnik wentylatora,który należy wypiąć przed zdjęciem pasa,oraz strzałką klamrę dopinającą do mocowania chłodnicę płynu wspomagania.Po tym zabiegu możemy ją odchylić na bok.Dołączona grafika

I kolejne zdjęcie z przodu.Opiszę czynności,które trzeba wykonać przed zdjęciem pasa.Po pierwsze odpinamy wszystkie wtyczki elektryczne,które mogą łączyć elementy pasa z resztą auta.O ile pamiętam to były wtyczki od lamp,czujnik temperatury zewnętrznej,wtyczka wentylatora,czujnik płynu chłodniczego. Następnie odpinamy Zaznaczone na niebiesko po stronie pasażera węże płynu chłodniczego (najpierw z zacisku zdejmujemy taki metalowy drucik przynajmniej u mnie tak było) i rozpinamy węże.Oczywiście nie widać ich na zdjęciu,bo znajdują się po drugiej stronie.Poz stronie kierowcy natomiast mamy dwa metalowe przewody od chłodnicy oleju automatycznej skrzyni biegów.W manualach pewnie tego nie ma.U mnie mocowane one na dwie śruby 10 mm.Trzeba zdjąć z takich widełek chłodnicę klimy i odłożyć do przodu.Nie zaginać węży,ani nie odłączać chłodnicy !!! Na czerwono oznaczone inne śruby,które należy wykręcić.Po dwie do błotników na torx,dwie z boków i po 3 we wspornikach aluminiowych.Czasami są jeszcze po dwie obok tych wsporników.U mnie ich nie było.X na zdjęciu to nawiew na alternator,który również trzeba odkręcić,a Y to cięgno maski,które również trzeba odpiąć.

Myślę,że można już zdejmować pas.Najlepiej w dwie osoby.Dołączona grafika

Kolejne zdjęcie przedstawia od lewej 4 śruby,które mocują wspornik momentu obrotowego.Warto go odkręcić gdyż wtedy ułatwi nam to dostęp przy dalszych czynnościach,a śruby łatwo się odkręcają.Gdyby były wątpliwości - silnik nam nie opadnie. :) Ta łapka nie podtrzymuje silnika. Dalej trzy małe czerwone kółeczka oznaczają miejsca na śruby wiatraka,który już odkręciłem.Niebieską strzałką jest oznaczone miejsce śruby,którą przymocowane jest sprzęgło wiskotyczne.Aby je odkręcić potrzebny jest klucz nastawny do nakrętek rowkowych dwu otworowych,którego rysunek dam na końcu tematu razem z innymi narzędziami. Blokujemy nim koło pasowe i odkręcamy śrubę z wisko.UWAGA ! Tą śrubę odkręcamy w prawo.LEWY GWINT !!.Dołączona grafika

Tu widzimy zdjęte już górne pokrywy od kół rozrządu i oznaczone kolejno do odkręcenia od lewej : trzy śruby uchwytu wspornika momentu obrotowego i koła pasowego wisko które odkręciłem po zdjęciu wisko i po prawej trzy śruby koła pasowego pompy wspomagania,które ja odkręcałem ponieważ wymieniałem pompę.Ktoś kto chce wymienić tylko rozrząd nie musi tego odkręcać.Niebieską strzałką jest zaznaczony otwór w napinaczu w który należy wsunąć jakiś pręcik aby zablokować napinacz przed zdjęciem paska wielorowkowego (alternatora).Dołączona grafika

Teraz obracamy silnik tyle razy,aby znak na kole pasowym z tłumikem drgań wału korbowego ustawił się zgodnie ze znakiem na dolnej obudowie rozrządu.Jednocześnie dwie blaszki srebrne u góry na wałach muszą ustawić się poziomo dużymi otworami do wewnątrz.Dołączona grafika

Silnikiem kręcimy tylko i wyłącznie śrubą główną wału oznaczoną strzałką.Jest tam potrzebny klucz z wieloma ząbkami.Ja miałem akurat taki oczkowy.Dołączona grafika

Dołączona grafika

Teraz czas na wkręcenie śruby blokującej (ustalającej) wał korbowy.Najpierw zakładamy blokadę na wałki rozrządu.Taka długa blacha z otworami.Jej zdjęcie będzie za chwilę.Śrubę wkręcamy z lewej strony bloku cylindrów (od kierowcy).Otwór na nią znajduje się zaraz za poduchą silnika.Najpierw wykręcamy zaślepkę na imbus chyba 8 mm,a następnie w to miejsce wkręcamy śrubę.Ma iść lekko palcami do połowy,później jest opór,ale nie duży.Raczej lekko się wkręca grzechotką.Palcami cała nie wejdzie.

Dołączona grafika

Jak widzimy blokada wałków założona na miejsce.Teraz odkręcamy 8 śrub mocujących tłumik drgań.Dołączona grafika

Tu po krotce napiszę jak wymienić pompę wspomagania.Odkręcamy dwa węże dochodzące do pompy wspomagania (oznaczone strzałkami) i dwie śruby mocujące pompę do uchwytu.Pompa wychodzi bez większych problemów.Należy pamiętać,aby nie zaginać węży.Dołączona grafika

I nowa pompa montowana w odwrotnej kolejności.Dołączona grafika

Wróćmy do rozrządu. Na zdjęciu widzimy ramię napinacza po lewej wraz z napinaczem hydraulicznym i rolkę mimośrodową po prawej stronie.Na końcu postu dam schematy to będzie czytelniej,a teraz opiszę co należy zrobić. W ramię napinacza po lewej mocujemy imbus (na zdjęciu już włożony) zaznaczony czerwoną strzałką po lewej od góry i naciągamy ramię w stronę napinacza.Tłoczek powinien nam się pomału wciskać i wtedy wkładamy zawleczkę (drut średnicy 2 mm) w obudowę tłoczka i w sam tłok.Napinacz się blokuje i możemy odkręcać śruby oznaczone niebieskimi strzałkami.Po prawej czerwoną strzałką śruba rolki mimośrodowej którą należy odkręcić. (blokada wałków cały czas włożona)Dołączona grafika

I teraz sprawa kluczowa.Instrukcja wymiany podaje,aby poluzować koła walków rozrządu.Ryzyka nie ma co prawda,że się wałki przestawią,bo jest blokada,ale . . . Próbowałem zdjąć koło po odkręceniu go.Mimo tego,że byłem wyposażony w ściągacz nie udało mi się tego zrobić.Wiadomo,że nowy pasek na pewno nie najdzie identycznie na zęby kół tak jak stary ( u mnie była różnica jednego zęba ).Proponuję więc zrobić tak jak ja zrobiłem. Lewym kole robimy dwa znaki na zębach paska,a jeden na kole pomiędzy tymi zębami,a na prawym kole od kierowcy robimy dwa znaki na kole,a jeden na zębie paska między tymi znakami.Później opiszę jak prawidłowo założyć pasek.Oto zdjęcie znaków.Dołączona grafika

Czas na termostat i pompę wody.Na zdjęciu oznaczyłem śruby które odkręciłem.Trzy od obudowy termostatu i reszta od pompy.Strzałką zaznaczony odpowietrznik termostatu,który musi być skierowany do góry przy montażu nowego.Oczywiście powierzchnie styków uszczelek oczyszczamy dokładnie i odtłuszczamy.Proponuję papierek wodny 600.Wymieniamy też o-ring termostatu i uszczelkę pompy wody.Zalecam delikatnie posmarować ją silikonem odpornym na wysoką temperaturę.Cieniutko,tak aby tylko przykleiła się do pompy i było ją łatwiej ułożyć.Dołączona grafika

I nowa pompa.Śruby dokręcamy stopniowo po skosie.Końcowy moment dokręcenia to 14 Nm,ja jednak zakręciłem na 16 Nm,bo przecież śruby nie nowe.Dołączona grafika

Napinacz i jego ramię.Sam amortyzator napinający dokręcamy momentem 10 Nm.Ja zawyżyłem do 14 Nm.Ramię napinacza to 20 Nm + 90 stopni sztywnym kluczem (1/4 obrotu)Lekko dokręcamy też nową rolkę mimośrodową po prawej.Dołączona grafika

Trzeba wymienić też jedną małą rolkę prowadzącą przy lewym kole wałka.

Teraz najważniejsze.Postaram się dobrze wytłumaczyć.

Bierzemy nowy pasek i zaznaczamy na nim te same zęby, w ten sam sposób co na starym pasku. Najlepiej policzyć zęby i zaznaczyć te same,żeby po obróceniu wałem już zdejmować paska,bo się ząb nie będzie zgadzał.Policzyć 3 razy.Znaki narysować tak samo.Zgodnie z tym co zaznaczyliśmy na kołach z lewej strony będą dwa zęby zaznaczone na pasku,a z prawej strony będzie zaznaczony jeden ząb,który wejdzie między dwa znaki na kole.

Mam nadzieję,że nadążacie. <rotfl> Teraz zakładamy pasek.Na kołach od wałków na pewno znaki nam nie będą chciały się zgodzić,bo nowy pasek ciaśniejszy więc robimy tak : wkładamy jedną część blokady w to koło w którym znaki trafiły i naciągamy pasek tą blokadą.Jak już wskoczy w znaki to wtedy zakładamy blokadę na miejsce. Jeżeli blokada weszła,a znaki się zgadają to na dole,na wale korbowym musi być już dobrze.Ja na wale korbowym zapomniałem sobie zębów zaznaczyć,ale jak ktoś chce to może.Na pewno to ułatwi sprawę.

Czas na napięcie paska.

Najpierw w miejsce gdzie wskazuje czerwona strzałka wkładamy imbus (klucz do gniazd sześciokątnych) 5 mm. Następnie rolkę mimośrodową naciągamy na pasek momentem 6 Nm.Rolkę naciągamy od góry ! Ja u siebie miałem od dołu,bo jakiś jełop w swojej stodole chyba nie miał narzędzia do naciągania takiej rolki.Ja dorobiłem to narzędzie.Będzie w zdjęciach na końcu. Tak więc naciągamy tę rolkę i kontrujemy,ale musimy uważać,aby się nie przesunęła.Moment dokręcenia rolki 47 Nm.

Teraz możemy wyciągnąć zawleczkę z tłoczka napinającego pasek.Dołączona grafika

Dalszym krokiem jest sprawdzenie czy wszystko gra. :) Schodzimy więc pod auto i wykręcamy naszą śrubę blokującą wał z bloku i zdejmujemy blokadę walków rozrządu u góry.

Kręcimy silnikiem za wał zgodnie z obrotem wskazówek zegara o 360 stopni na wale.Jeżeli po obrocie 360 stopni możemy założyć blokadę wałków to wszystko jest ok.Pamiętajmy,że blokada nie wchodzi lekko ot tak sobie tylko trzeba wyczuć punkt w którym ona pasuje.Jeżeli coś się nie zgadza wkręcamy śrubę w wał korbowy i powtarzamy wszystkie operacje,ale gwarantuję,że jeżeli oznaczyliście dobrze zęby to wszystko musi grać.

Jeżeli nie występuje kolizja z żadnym zaworem i wszystkie blokady pasują,możemy je pozdejmować.Zakręcamy więc zaślepkę blokady w bloku silnika z nowym pierścieniem uszczelniającym. ( na zdjęciu wyżej widzicie,że ja odkręciłem śrubę trzymającą koło wałka rozrządu,ale wy tego nie róbcie,bo nie ma potrzeby,no chyba,że ktoś chce luzować te koła ,ja uważam,że pasek był kiedyś nowy,a koła się nie przestawiły więc jeżeli go naciągniemy tak jak opisałem wyżej to musi być dobrze,a napinacz i tak wyrówna resztę)

Teraz w sumie możemy już skręcać wszystko w odwrotnej kolejności,ale w skrócie opiszę.

Najpierw koło pasowe z tłumikiem drgań.Zwrócić uwagę na wcięcie,bo pasuje ono tylko w jednej pozycji na wał.Następnie uchwyt wspornika momentu obrotowego i sam wspornik.Zakładamy też plastikową obudowę rozrządu i patrzymy czy znak się pokrywa.Ja obróciłem jeszcze dwa razy wałem dla pewności.Dołączona grafika

Przykręcamy koło pasowe pompy wspomagania,koło pasowe wiskozy,oraz napinacz paska wielorowkowego.Dołączona grafika

Pozostaje założyć pasek wielorowkowy i odblokować napinacz wyjmując uprzednio włożony kołek.Oznaczone niebieską strzałką.Klucz niestety musi być oczkowy.Dołączona grafika

Do montażu wszystkich węży do pasa przedniego i wtyczek polecam powiesić pas na końcowych śrubach tak,żeby odstawał i dopiero później wciągnąć go do góry.Dołączona grafika

I to by było chyba na tyle.

Albo nie.Jeszcze parę moich uwag i schematy. <lol>

Aluminiowe wsporniki i pas proponuję przed demontażem czymś obrysować i skręcić na starych znakach,aby pas i lampy dobrze się ułożyły.Ja zawyżałem momenty obrotowe dokręcania śrub,bo przecież śruby troszkę więcej oporu mają niż nowe.Większość śrub wkręcałem na specjalnym środku (klej anaerobowy) zabezpieczającym wykręcaniu się.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Należy pamiętać,że po wlaniu płynu chłodniczego do pełna należy nagrzać auto do 90 stopni i podkręcić trochę obroty,aby termostat się otworzył.Wtedy napełni się duży obieg płynu i dopiero będzie można uzupełnić jak należy.

Nie wlewać zimnego płynu do gorącego silnika.Dobrze byłoby,żeby miał chociaż temperaturę pokojową.

Po spuszczeniu płynu od wspomagania też trzeba odpalić auto tylko na chwilkę,aż wciągnie płyn,zgasić i tak raz po razie,aż pompa ucichnie.

To chyba wszystko co mogłem w tym temacie napisać.Jeżeli są jakieś błędy to mnie poprawcie.

Mam nadzieję,że ta instrukcja pomoże w wymianie rozrządu.Gdybym ja miał taką to na pewno szybciej bym zrobił,a tak męczyłem się od rana do wieczora. <lol>

3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetna robota labiss :piwo: Jak chcesz to mogę wrzucić ten cały opis wraz ze zdjeciami do Twojego pierwszego posta - dla potomności ;)

P.S Temat przyklejam :hangloose:

Pozdrawiam :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co tu więcej pisać..... Rewelacja....Więcej takich postów....DUŻE :piwo:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dobre foto story !! Mega wartościowe, na pewno nie jeden z userów skorzysta z Twojego postu. Brawa za chęci, no i :piwo: dla Ciebie.

Pozdrawiam ;)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.