Witam. Oto kilka zasad które powinny być przestrzegane przy wymianie i użytkowaniu klocków:
Zasada wymiany:
1. Sprawdź prawidłowość doboru tarcz do danego modelu, po prostu czy będą pasować,
2. Zawsze wymieniaj tarcze parami,
3. Używaj tarcz z tego samego opakowania,
4. Wymieniaj tarcze nie tylko z powodu przekroczenia ich minimalnej grubości, ale również w przypadku pojawienia się powierzchni głębokich rowków,
5. Bardzo starannie oczyść szczotką drucianą piasty kół z zabrudzeń i nalotów, użyj preparatu zmywającego (brake cleaner),
6. Jeżeli jest możliwość, dokonaj pomiaru "bicia" piast na ich obwodzie. Maksymalnie odchylenie nie może przekraczać 0,02 mm. Nanieś niewielką warstwę preparatu (np.pasta miedziowa) na powierzchnię piast,
7. Po zamontowanie tarcz dokonaj pomiaru bicia tarcz w obwodowych ich częściach. Wartość bicia po wykonaniu pełnego obrotu tarczy nie może przekraczać 0,1mm. Jeśli wartość ta jest większa, należy spróbować obrócić tarczę względem otworów i ponownie zamontować. Pomiar ten jest najważniejszą czynnością podczas wymiany tarcz,
8. Dokładnie oczyść tarcze hamulcowe z zabrudzeń tłuszczowych (olej, smar), najlepiej preparatem odtłuszczającym,
9. Zamontuj nowy komplet klocków hamulcowych, posmaruj pastą miedzianą tylne blachy klocków hamulcowych, oczyszczone śruby kół,
10. Dokręć śruby kół na krzyż używając klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania śrub waha się od 70 do 120 Nm,
11. Przez pierwszych 300 km unikaj gwałtownych i długotrwałych hamowań,
Kierunkowość klocków hamulcowych:
Klocki hamulcowe trzeba odpowiednio założyć (prawa i lewa strona).
Na zdjęciu poniżej są dwa klocki hamulcowe firmy FERODO stosowane m.in/ A4/A6 (te z czujnikami czyli od wewnętrznej strony tarczy) i na czerwono zaznaczone są oznaczenia kierunkowości:
1. Opis RIGHT/LEFT oznacza stronę auta (patrząc z perspektywy kierowcy siedzącego wewnątrz auta), Left -lewe koło, Right- prawe koło,
2. Wycięcie (oznaczone strzałką) po prawej stronie metalowego zamka pokazuje stronę montażu
3. Strzałka na zamku oznacza kierunek obracania się tarczy przy jeździe do przodu.
Źródełko: mm-moto
_________________