Skocz do zawartości

Co warto wiedzieć o oponach...


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Jest tego dużo na necie , ale postaram się to zebrać w jednym miejscu. Krótka rozprawka co warto wiedzieć o oponach...

Budowa

Dołączona grafika

1 - Stopka z drutówką

2 - Ściana boczna

3 - Wzmocniona ściana boczna

4 - Obręcz z dwustronnym Extended Hump (EH2) - zalecana przy stosowaniu opon o właściwościach ogumienia awaryjnego

Oznaczenia na ścianie bocznej opony

Przykład: Continental ContiPremiumContact 2

Dołączona grafika

1 - Oznaczenie rozmiaru

* Np. 205/55 R 16 → Odnośnik niżej

2 - Pozycja wskaźników zużycia TWI (Tread Wear Indicator)

3 - Producent (marka handlowa)

4 - Budowa

* Konstrukcja radialna - radialne ułożenie włókna w karkasie

* Tubeless - oznaczenie opon bezdętkowych

5 - Symbol nośności / kod indeksu prędkości

* Np. 91 → Odnośnik niżej

* Np. H → Odnośnik niżej

6 - Zalecany kierunek biegu / kierunek montażu opony

7 - Maksymalne dopuszczalne obciążenie

* Dane tylko dla Ameryki Północnej

8 - Maksymalne dopuszczalne ciśnienie powietrza

* Dane tylko dla Ameryki Północnej

9 - Ilość warstw w środku bieżnika i w ścianie bocznej oraz dane dotyczące materiału

10 - Numer E = znak zezwolenia

* Opona zgodna z europejskimi dyrektywami

11 - Kod produkcyjny / data produkcji

* Numer identyfikacyjny zakładu produkcyjnego, rozmiar opony i jej wersja

* Starzenie się opon / data produkcji → Rozdział

12 - DOT - Department of Transportation

* Opona spełnia wytyczne amerykańskich urzędów ds. komunikacji

13 - Oznaczenie dla Brazylii

14 - Oznaczenie dla Chin

15 - Kraj produkcji

* Np. wyprodukowano w Niemczech (Made in Germany)

16 - Wskazówki odnośnie bezpieczeństwa użytkowania lub montażu opony

17 - Relatywna przewidywana żywotność - odporność na ścieranie

* W odniesieniu do testu standardów specyficznych dla USA

18 - Ocena zachowania na mokrej nawierzchni A, B lub C

* Według testu specyficznego dla USA

19 - Ocena odporności na zmiany temperatury A, B lub C

* Według testu specyficznego dla USA

20 - Oznaczenie opon o właściwościach ogumienia awaryjnego

* Np. Self Supporting Runflat

21 - Oznaczenie bieżnika

* Np. ContiPremiumContact

Wyjaśnienie napisów na oponie

Wyjaśnienie wymiarów opon

Opony------------------------------ Prędkość -------- 1-- 2- 3- 4-5 -6-7

Opony letnie----------------------- do 240 km/h--- 195 65 R 15 91 V -

Opony zimowe-------------------- do 160 km/h--- 195 65 R 15 91 Q M + S

Opony zimowe-------------------- do 190 km/h--- 195 65 R 15 91 T M + S

Opony dla najw.prędkości------ Ponad 240 km/h 225 50 ZR 16 91 - -

1 - Szerokość opony

2 - Stosunek szerokości do wysokości w %

3 - Kod literowy konstrukcji opony „R“ (oznacza oponę radialną)

4 - Oznaczenie średnicy obręczy

5 - Symbol nośności / Loadindex (LI)

6 - Kod indeksu prędkości

7 - Opony zimowe/oznaczenie również dla opon całorocznych

Kod indeksu prędkości / maksymalna prędkość

Kod indeksu prędkości Maksymalna prędkość [km/h]

L ---------------------------------- 120

M ---------------------------------- 130

N ---------------------------------- 140

P ---------------------------------- 150

Q ---------------------------------- 160

R ---------------------------------- 170

S ---------------------------------- 180

T ---------------------------------- 190

U ---------------------------------- 200

H ---------------------------------- 210

V ---------------------------------- 240

ZR ---------------------------- Ponad 240

W ---------------------------------- 270

Y ---------------------------------- 300

Symbol nośności / indeks nośności (LI)

Symbol nośności widoczny jest na bocznej ścianie opony. Informuje on o maksymalnie dopuszczalnym obciążeniu opony.

Symbol nośności podany jest w oznaczeniu rozmiaru opony, np. 195/65 R 15 91T. Jest on podawany według normy ETRTO jako symbol na oponie. W poniższej tabeli przedstawiono symbole nośności dla odpowiednich opon, stosowane w VW/Audi.

Symbol nośności Maksymalna nośność opony w kg

75 ---------------------------- 387

78 ---------------------------- 425

79 ---------------------------- 437

80 ---------------------------- 450

81 ---------------------------- 462

82 ---------------------------- 475

83 ---------------------------- 487

84 ---------------------------- 500

85 ---------------------------- 515

86 ---------------------------- 530

87 ---------------------------- 545

88 ---------------------------- 560

89 ---------------------------- 580

90 ---------------------------- 600

91 ---------------------------- 615

92 ---------------------------- 630

93 ---------------------------- 650

94 ---------------------------- 670

95 ---------------------------- 690

96 ---------------------------- 710

97 ---------------------------- 730

98 ---------------------------- 750

99 ---------------------------- 775

100 ---------------------------- 800

101 ---------------------------- 825

102 ---------------------------- 850

103 ---------------------------- 875

104 ---------------------------- 900

110 ---------------------------- 1060

112 ---------------------------- 1120

Magazynowanie opon

Magazyn, w którym przechowywane są opony powinien być:

* ciemny,

* suchy,

* chłodny,

* wentylowany

UWAGA!

W czasie składowania opony w żadnym wypadku nie mogą zetknąć się z paliwem, olejem, smarem bądź innymi chemikaliami. W przeciwnym razie tworzywo opon ulegnie uszkodzeniu spowodowanemu procesami chemicznymi, które nie zawsze są widoczne.

Wskutek tego może dojść podczas jazdy do sytuacji zagrożenia życia.

Uszkodzenie opony występuje jednakże tylko podczas dłuższego oddziaływania chemikaliów. Jeśli podczas tankowania na oponę spadnie kilka kropel benzyny, nie spowoduje to jej uszkodzenia.

Magazynowanie opon

1.Kompletne koła

Koła z zamontowanymi oponami mogą być przechowywane płasko jedna na drugiej. Należy przy tym pamiętać, że koła muszą być czyste i suche. Ciśnienie powinno być podniesione do maks. 3 bar.

2.Opony bez kół

Oponę bez koła przechowywać najlepiej w pozycji pionowej na stojąco. Jeżeli opony ułożone są jedna na drugiej przez dłuższy czas, zostaną one mocno ściśnięte. Utrudnia to montaż, ponieważ opona nie będzie przylegać do barku obręczy. W przypadku składowania w pozycji pionowej zaleca się obracanie opon co 14 dni w celu uniknięcia mocniejszego odkształcenia :crazy: .

Opony należy koniecznie wymienić, gdy:

* Osiągnęły minimalną zgodną z przepisami głębokość bieżnika 1,6 mm,

* Widoczne są szkody powstałe na skutek uszkodzeń mechanicznych,

Pamiętać należy, że wszystkie rozmiary opon podane w dokumentach samochodu odnoszą się również do opon zimowych!

Stosowanie opon zimowych i związanych z tym innych wymiarów koła i opony ma wpływ na właściwości jezdne. Dlatego podczas jazdy na zimowych oponach należy dostosować prędkość do zmienionych właściwości jezdnych oraz do warunków panujących na drodze.

Aby utrzymać jak najlepsze właściwości jezdne, należy zamontować zimowe opony na wszystkich kołach.

Jeśli podczas zamontowania opon zimowych samochód zostaje wyposażony w inne obręcze niż zamontowane fabrycznie, należy przestrzegać następujących punktów:

* Dobrać śruby mocujące koło odpowiednio do kół!

* W przypadku każdej zmiany na inne koła należy stosować śruby mocujące koło o odpowiedniej długości i odpowiednim kształcie gniazda kopułkowego. Gniazdo kopułkowe to zakrzywiona powierzchnia odcinka kuli. Gniazdo kopułkowe widać na śrubie mocującej koło i na kole (obręczy) w otworze na śrubę mocującą koło. Zależy od tego prawidłowe osadzenie koła i działanie układu hamulcowego!

* Opony zimowe, których głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 … 5 mm, nadają się do eksploatacji zimą tylko warunkowo.

* W niektórych krajach minimalna głębokość bieżnika opon zimowych wynosi 4 mm.

* Zaleca się stosowanie opon zimowych przez okres nie dłuższy niż sześć lat. Specjalne „właściwości zimowe“ tej opony, niezależnie od przebiegu, zanikają w procesie starzenia się opony. :blabla:

Edytowane przez Jeżu
  • Upvote 4
Opublikowano

Jak zwykle genialny art! :piwo: Wystarczyło 5 minut i z Twojego artykułu o oponach dowiedziałem się więcej niż przez całe życie :P

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Cały czas edytuję, jest jakiś genialny sposób aby wkleić tabelkę.... :asswhip:

Opublikowano

Niestety tabelki jako takiej w poście umieścić nie można. Jedyne co Tobie pozostaje, to zrobić screen tabelki i wrzucić ją na forum w formie obrazka... ;)

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Dodam od siebie wskazówkę odnośnie daty produkcji opony - czterocyfrowa liczba z reguły otoczona obwódką, np. 2808. Oznacza ona, że opona została wyprodukowana w 28 tygodniu 2008 roku. Bo ludzie czasem nawet nie wiedzą, że jeżdżą na 7-8letnich oponach ;)

  • Upvote 1
Opublikowano

jeżu, ciągle zachwyca, jego bardzo nie przeciętną wiedzą :P:D , gratuluje jeżu kolejnego genialnego postu. ;)

Pozdrawiam :cigar:

  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

Chciałbym pokrótce zestawić korzysci i wady zastosowania szerszych lub węższych opon. Jeśli sie mylę proszę o poprawienie. Otuż przed zakupem opon stoimy przed wyborem szerokości opon np. odczytując na naklejce przy dzwiach kierowcy - tak mam w A4 B6, lub na wewnetrznej częsci osłonki wlewu paliwa - tak mam w A4 B4.

Zkładając że zainstalujemy opony szersze niż standardowe ale tez dopuszczalne przez producenta auta zyskujemy:

- krótszą droge hamowania

- ładniejszy wygląd

- większy przebieg

- lepsze trzymanie na zakretach

Zakładając że zainstalujemy opony węższe niż standard zyskujemy :

- mniejsze spalanie

- mniejsze opory toczenia, szybsze rozpędzenie auta zakładając że opony mają cały czas kontakt z podłożem - nie boksują

- mniejszą wrażliwość na koleiny w asfalcie

- niższa cena

Jeśli się mylę proszę o korekte lub dodanie uwag.

-lepsze odprowadzanie wody

Zakładajac że zainstalujemy opony

  • Upvote 1
  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

no ciekawie kilka wskazowek do kupna nowych lecz szkoda ze juz kupilem miesiac temu ^^ bd pamietac na nastepna okazje zimę ;)

  • 6 lat później...
  • 1 rok później...
Opublikowano
W dniu 30.01.2012 o 23:19, tedi39 napisał:

Zkładając że zainstalujemy opony szersze niż standardowe ale tez dopuszczalne przez producenta auta zyskujemy:

- krótszą droge hamowania

- ładniejszy wygląd

- większy przebieg

- lepsze trzymanie na zakretach

Moim zdaniem szersze opony w ogóle nie sprawdzają się w mieście. Każda najmniejsza koleina powoduje, że autem dosłownie buja... Masakra.

  • 11 miesięcy temu...
  • 7 miesięcy temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie