Jeżu Opublikowano 22 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 22 Lutego 2011 (edytowane) Jest tego dużo na necie , ale postaram się to zebrać w jednym miejscu. Krótka rozprawka co warto wiedzieć o oponach... Budowa 1 - Stopka z drutówką 2 - Ściana boczna 3 - Wzmocniona ściana boczna 4 - Obręcz z dwustronnym Extended Hump (EH2) - zalecana przy stosowaniu opon o właściwościach ogumienia awaryjnego Oznaczenia na ścianie bocznej opony Przykład: Continental ContiPremiumContact 2 1 - Oznaczenie rozmiaru * Np. 205/55 R 16 → Odnośnik niżej 2 - Pozycja wskaźników zużycia TWI (Tread Wear Indicator) 3 - Producent (marka handlowa) 4 - Budowa * Konstrukcja radialna - radialne ułożenie włókna w karkasie * Tubeless - oznaczenie opon bezdętkowych 5 - Symbol nośności / kod indeksu prędkości * Np. 91 → Odnośnik niżej * Np. H → Odnośnik niżej 6 - Zalecany kierunek biegu / kierunek montażu opony 7 - Maksymalne dopuszczalne obciążenie * Dane tylko dla Ameryki Północnej 8 - Maksymalne dopuszczalne ciśnienie powietrza * Dane tylko dla Ameryki Północnej 9 - Ilość warstw w środku bieżnika i w ścianie bocznej oraz dane dotyczące materiału 10 - Numer E = znak zezwolenia * Opona zgodna z europejskimi dyrektywami 11 - Kod produkcyjny / data produkcji * Numer identyfikacyjny zakładu produkcyjnego, rozmiar opony i jej wersja * Starzenie się opon / data produkcji → Rozdział 12 - DOT - Department of Transportation * Opona spełnia wytyczne amerykańskich urzędów ds. komunikacji 13 - Oznaczenie dla Brazylii 14 - Oznaczenie dla Chin 15 - Kraj produkcji * Np. wyprodukowano w Niemczech (Made in Germany) 16 - Wskazówki odnośnie bezpieczeństwa użytkowania lub montażu opony 17 - Relatywna przewidywana żywotność - odporność na ścieranie * W odniesieniu do testu standardów specyficznych dla USA 18 - Ocena zachowania na mokrej nawierzchni A, B lub C * Według testu specyficznego dla USA 19 - Ocena odporności na zmiany temperatury A, B lub C * Według testu specyficznego dla USA 20 - Oznaczenie opon o właściwościach ogumienia awaryjnego * Np. Self Supporting Runflat 21 - Oznaczenie bieżnika * Np. ContiPremiumContact Wyjaśnienie napisów na oponie Wyjaśnienie wymiarów opon Opony------------------------------ Prędkość -------- 1-- 2- 3- 4-5 -6-7 Opony letnie----------------------- do 240 km/h--- 195 65 R 15 91 V - Opony zimowe-------------------- do 160 km/h--- 195 65 R 15 91 Q M + S Opony zimowe-------------------- do 190 km/h--- 195 65 R 15 91 T M + S Opony dla najw.prędkości------ Ponad 240 km/h 225 50 ZR 16 91 - - 1 - Szerokość opony 2 - Stosunek szerokości do wysokości w % 3 - Kod literowy konstrukcji opony „R“ (oznacza oponę radialną) 4 - Oznaczenie średnicy obręczy 5 - Symbol nośności / Loadindex (LI) 6 - Kod indeksu prędkości 7 - Opony zimowe/oznaczenie również dla opon całorocznych Kod indeksu prędkości / maksymalna prędkość Kod indeksu prędkości Maksymalna prędkość [km/h] L ---------------------------------- 120 M ---------------------------------- 130 N ---------------------------------- 140 P ---------------------------------- 150 Q ---------------------------------- 160 R ---------------------------------- 170 S ---------------------------------- 180 T ---------------------------------- 190 U ---------------------------------- 200 H ---------------------------------- 210 V ---------------------------------- 240 ZR ---------------------------- Ponad 240 W ---------------------------------- 270 Y ---------------------------------- 300 Symbol nośności / indeks nośności (LI) Symbol nośności widoczny jest na bocznej ścianie opony. Informuje on o maksymalnie dopuszczalnym obciążeniu opony. Symbol nośności podany jest w oznaczeniu rozmiaru opony, np. 195/65 R 15 91T. Jest on podawany według normy ETRTO jako symbol na oponie. W poniższej tabeli przedstawiono symbole nośności dla odpowiednich opon, stosowane w VW/Audi. Symbol nośności Maksymalna nośność opony w kg 75 ---------------------------- 387 78 ---------------------------- 425 79 ---------------------------- 437 80 ---------------------------- 450 81 ---------------------------- 462 82 ---------------------------- 475 83 ---------------------------- 487 84 ---------------------------- 500 85 ---------------------------- 515 86 ---------------------------- 530 87 ---------------------------- 545 88 ---------------------------- 560 89 ---------------------------- 580 90 ---------------------------- 600 91 ---------------------------- 615 92 ---------------------------- 630 93 ---------------------------- 650 94 ---------------------------- 670 95 ---------------------------- 690 96 ---------------------------- 710 97 ---------------------------- 730 98 ---------------------------- 750 99 ---------------------------- 775 100 ---------------------------- 800 101 ---------------------------- 825 102 ---------------------------- 850 103 ---------------------------- 875 104 ---------------------------- 900 110 ---------------------------- 1060 112 ---------------------------- 1120 Magazynowanie opon Magazyn, w którym przechowywane są opony powinien być: * ciemny, * suchy, * chłodny, * wentylowany UWAGA! W czasie składowania opony w żadnym wypadku nie mogą zetknąć się z paliwem, olejem, smarem bądź innymi chemikaliami. W przeciwnym razie tworzywo opon ulegnie uszkodzeniu spowodowanemu procesami chemicznymi, które nie zawsze są widoczne. Wskutek tego może dojść podczas jazdy do sytuacji zagrożenia życia. Uszkodzenie opony występuje jednakże tylko podczas dłuższego oddziaływania chemikaliów. Jeśli podczas tankowania na oponę spadnie kilka kropel benzyny, nie spowoduje to jej uszkodzenia. Magazynowanie opon 1.Kompletne koła Koła z zamontowanymi oponami mogą być przechowywane płasko jedna na drugiej. Należy przy tym pamiętać, że koła muszą być czyste i suche. Ciśnienie powinno być podniesione do maks. 3 bar. 2.Opony bez kół Oponę bez koła przechowywać najlepiej w pozycji pionowej na stojąco. Jeżeli opony ułożone są jedna na drugiej przez dłuższy czas, zostaną one mocno ściśnięte. Utrudnia to montaż, ponieważ opona nie będzie przylegać do barku obręczy. W przypadku składowania w pozycji pionowej zaleca się obracanie opon co 14 dni w celu uniknięcia mocniejszego odkształcenia . Opony należy koniecznie wymienić, gdy: * Osiągnęły minimalną zgodną z przepisami głębokość bieżnika 1,6 mm, * Widoczne są szkody powstałe na skutek uszkodzeń mechanicznych, Pamiętać należy, że wszystkie rozmiary opon podane w dokumentach samochodu odnoszą się również do opon zimowych! Stosowanie opon zimowych i związanych z tym innych wymiarów koła i opony ma wpływ na właściwości jezdne. Dlatego podczas jazdy na zimowych oponach należy dostosować prędkość do zmienionych właściwości jezdnych oraz do warunków panujących na drodze. Aby utrzymać jak najlepsze właściwości jezdne, należy zamontować zimowe opony na wszystkich kołach. Jeśli podczas zamontowania opon zimowych samochód zostaje wyposażony w inne obręcze niż zamontowane fabrycznie, należy przestrzegać następujących punktów: * Dobrać śruby mocujące koło odpowiednio do kół! * W przypadku każdej zmiany na inne koła należy stosować śruby mocujące koło o odpowiedniej długości i odpowiednim kształcie gniazda kopułkowego. Gniazdo kopułkowe to zakrzywiona powierzchnia odcinka kuli. Gniazdo kopułkowe widać na śrubie mocującej koło i na kole (obręczy) w otworze na śrubę mocującą koło. Zależy od tego prawidłowe osadzenie koła i działanie układu hamulcowego! * Opony zimowe, których głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 … 5 mm, nadają się do eksploatacji zimą tylko warunkowo. * W niektórych krajach minimalna głębokość bieżnika opon zimowych wynosi 4 mm. * Zaleca się stosowanie opon zimowych przez okres nie dłuższy niż sześć lat. Specjalne „właściwości zimowe“ tej opony, niezależnie od przebiegu, zanikają w procesie starzenia się opony. Edytowane 22 Lutego 2011 przez Jeżu 4
michał YaGODA Opublikowano 22 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 22 Lutego 2011 Jak zwykle genialny art! Wystarczyło 5 minut i z Twojego artykułu o oponach dowiedziałem się więcej niż przez całe życie Pozdrawiam
Jeżu Opublikowano 22 Lutego 2011 Autor Zgłoś Opublikowano 22 Lutego 2011 Cały czas edytuję, jest jakiś genialny sposób aby wkleić tabelkę....
michał YaGODA Opublikowano 22 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 22 Lutego 2011 Niestety tabelki jako takiej w poście umieścić nie można. Jedyne co Tobie pozostaje, to zrobić screen tabelki i wrzucić ją na forum w formie obrazka... Pozdrawiam
szynszylek Opublikowano 23 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 23 Lutego 2011 Dodam od siebie wskazówkę odnośnie daty produkcji opony - czterocyfrowa liczba z reguły otoczona obwódką, np. 2808. Oznacza ona, że opona została wyprodukowana w 28 tygodniu 2008 roku. Bo ludzie czasem nawet nie wiedzą, że jeżdżą na 7-8letnich oponach 1
szm3r Opublikowano 23 Lutego 2011 Zgłoś Opublikowano 23 Lutego 2011 jeżu, ciągle zachwyca, jego bardzo nie przeciętną wiedzą , gratuluje jeżu kolejnego genialnego postu. Pozdrawiam
tedi39 Opublikowano 30 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 30 Stycznia 2012 Chciałbym pokrótce zestawić korzysci i wady zastosowania szerszych lub węższych opon. Jeśli sie mylę proszę o poprawienie. Otuż przed zakupem opon stoimy przed wyborem szerokości opon np. odczytując na naklejce przy dzwiach kierowcy - tak mam w A4 B6, lub na wewnetrznej częsci osłonki wlewu paliwa - tak mam w A4 B4.Zkładając że zainstalujemy opony szersze niż standardowe ale tez dopuszczalne przez producenta auta zyskujemy:- krótszą droge hamowania- ładniejszy wygląd- większy przebieg- lepsze trzymanie na zakretachZakładając że zainstalujemy opony węższe niż standard zyskujemy :- mniejsze spalanie- mniejsze opory toczenia, szybsze rozpędzenie auta zakładając że opony mają cały czas kontakt z podłożem - nie boksują- mniejszą wrażliwość na koleiny w asfalcie- niższa cenaJeśli się mylę proszę o korekte lub dodanie uwag.-lepsze odprowadzanie wodyZakładajac że zainstalujemy opony 1
wyder657 Opublikowano 15 Sierpnia 2012 Zgłoś Opublikowano 15 Sierpnia 2012 no ciekawie kilka wskazowek do kupna nowych lecz szkoda ze juz kupilem miesiac temu ^^ bd pamietac na nastepna okazje zimę
moniu_ziom Opublikowano 27 Grudnia 2018 Zgłoś Opublikowano 27 Grudnia 2018 Hej to jesli mam wypisane 7 rodzajów opon to wszystkie nadają sie na zimowe ??
damianeko Opublikowano 6 Sierpnia 2020 Zgłoś Opublikowano 6 Sierpnia 2020 W dniu 30.01.2012 o 23:19, tedi39 napisał: Zkładając że zainstalujemy opony szersze niż standardowe ale tez dopuszczalne przez producenta auta zyskujemy: - krótszą droge hamowania - ładniejszy wygląd - większy przebieg - lepsze trzymanie na zakretach Moim zdaniem szersze opony w ogóle nie sprawdzają się w mieście. Każda najmniejsza koleina powoduje, że autem dosłownie buja... Masakra.
KamilKamil30 Opublikowano 19 Lipca 2021 Zgłoś Opublikowano 19 Lipca 2021 minus szerszych opon jest jeden- słabsze odprowadzanie wody 1
Rekomendowane odpowiedzi